Min chans att komma in?? Hjälp

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Hej, idag fick jag veta att jag får inte läsa om ett ämne, vilket gör att min betygsnitt kommer att vara 21,8 och av denna anledning undrar jag vad är min chans attt komma in till läkareprogrammet VT 2012?
Gud, det är orättvist om jag inte kommer in eftersom jag har bott bara 3 år och 6 månader i Sverige och trots detta jag kan nå 21,8
Skulle vara väldigt tacksam för svar
Mustafa Al-Attar
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av empezar »

nabster skrev:Gud, det är orättvist om jag inte kommer in eftersom jag har bott bara 3 år och 6 månader i Sverige och trots detta jag kan nå 21,8
Imponerande, men det vore orättvist om du fick gå före andra om du har sämre betyg. Med det sagt så har du en CHANS att bli antagen i vår, men den är nog inte jättestor. Du bör komplettera dina betyg så du får 22,5 och sedan skriva högskoleprovet i höst för att öka dina chanser.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Problemet är jag kan inte höja betyget, och jag vill inte vara i BII!
Mustafa Al-Attar
Kakmonstret
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 jan 2011, 21:28

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Kakmonstret »

Du kanske har större chans att komma in på KI:s PIL (och så har de väl en sådan i Umeå?)? :)
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Delagardi »

Dina enda rimliga chanser återfinns i högskoleprovet och de alternativa urvalen, dina betyg tar dig tyvärr ingenstans.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Kakmonstret skrev:Du kanske har större chans att komma in på KI:s PIL (och så har de väl en sådan i Umeå?)? :)
Vad är PIL?
Mustafa Al-Attar
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Delagardi »

PIL är en specielkvot för Karolinska Institutets intag på läkarprogrammet som består av ett teoretiskt prov och två stadier av intervjuer. Man söker in via HP och det har sedan PIL infördes krävts minst 1.4 för att få komma till PIL.
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Lina »

Jag tror den som hade lägst betygsmedel som togs in efter urval 2 denna termin hade 22,19. Det kanske kommer in någon reserv någonstans på lägre än så men det är en bit kvar för dig ändå tyvärr... Dock brukar det ju vara lite färre sökande till vårterminen så absolut omöjligt är det väl inte men skulle tro att chanserna är små..

Tänkte tipsa om de särskilda antagningskvoterna i Umeå och Linköping också.
Båda utgår från ditt högskoleprovsresultat och sedan kan man få tillägg för olika saker.
I Umeå får du t.ex. 0,3 poäng extra till ditt högskoleprovsresultat om du har MVG i 4 av kurserna: Matte D, Fysik B, Kemi B, Biologi B, Svenska B, Engelska B.
Därefter kallas man till intervju som man också måste klara. Under förutsättning att man klarar intervjun så kan man alltså bli antagen i Umeå på HP 1,6 om man har MVG i 4 av dessa kurser.
I Linköping kan man få tillägg för arbetslivserfarenhet inom vården.

Nya högskoleprovet innehåller ju mer matte och mindre svenska. Det kanske gynnar dig om du inte bott i Sverige så länge. Och så lönar det sig alltid att göra provet flera gånger och göra övningsprov och liknande. Man kan höja sig väldigt mycket på det viset.

Lycka till i alla fall!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Lina skrev:Jag tror den som hade lägst betygsmedel som togs in efter urval 2 denna termin hade 22,19. Det kanske kommer in någon reserv någonstans på lägre än så men det är en bit kvar för dig ändå tyvärr... Dock brukar det ju vara lite färre sökande till vårterminen så absolut omöjligt är det väl inte men skulle tro att chanserna är små..

Tänkte tipsa om de särskilda antagningskvoterna i Umeå och Linköping också.
Båda utgår från ditt högskoleprovsresultat och sedan kan man få tillägg för olika saker.
I Umeå får du t.ex. 0,3 poäng extra till ditt högskoleprovsresultat om du har MVG i 4 av kurserna: Matte D, Fysik B, Kemi B, Biologi B, Svenska B, Engelska B.
Därefter kallas man till intervju som man också måste klara. Under förutsättning att man klarar intervjun så kan man alltså bli antagen i Umeå på HP 1,6 om man har MVG i 4 av dessa kurser.
I Linköping kan man få tillägg för arbetslivserfarenhet inom vården.

Nya högskoleprovet innehåller ju mer matte och mindre svenska. Det kanske gynnar dig om du inte bott i Sverige så länge. Och så lönar det sig alltid att göra provet flera gånger och göra övningsprov och liknande. Man kan höja sig väldigt mycket på det viset.

Lycka till i alla fall!
Tack så mycket för svaret... Jag ska försöka nå 22,00 för att öka mina chanser
Mustafa Al-Attar
Spook

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Spook »

Glöm inte att fastän du kompletterar dina betyg så kommer du fortfarande att prövas i båda kvoterna.
Det kan alltså aldrig vara till din nackdel att komplettera dina betyg för att uppnå 22,5.
Tips, om du inte redan har fullt meritvärde: Meritvärdeskomplettering påverkar inte ditt betygssnitt, vilket innebär att du bara behöver G i dessa (dock räknas dessa bara i kompletteringskvoten).
Glöm inte att du mot en avgift på 500kr kan göra en prövning i valfritt ämne på ditt vuxengymnasium.
Låst