Intagning med högskoleprov HT 2011 och VT 2012

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
charlotte
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2011, 09:26

Intagning med högskoleprov HT 2011 och VT 2012

Inlägg av charlotte »

Hej!
Hur tror ni att chanserna ser ut för att komma in (på vilket universitet som helst i Sverige) med 1.8 på högskoleprovet inför hösten och framförallt inför nästa vår? Och med 1.9 - är chanserna betydligt större då?

:)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Intagning med högskoleprov HT 2011 och VT 2012

Inlägg av Nils »

Hej Charlotte!

Med 1,8 skulle du ha goda chanser i Örebro, Umeå och Linköping,
hyfsade chanser i Lund och Göteborg,
mindre chans i Uppsala och mycket liten chans vid Karolinska Institutet.

Med 1,9 skulle du ha mycket goda chanser överallt förutom Karolinska, där du "bara" skulle ha hyfsade eller goda chanser.

Gissar jag.
ENTP

Re: Intagning med högskoleprov HT 2011 och VT 2012

Inlägg av ENTP »

Skall söka in till GU HT2011 och har 1.9 på HP. Jag vet att jag garanterat kommer in till VT då det brukar vara 1.8 på de med lägst men har sökt ledigt till hösten då det passar bra med livet att börja just då. Min fråga är hur många procent utav de med 1.9 har blivit antagna på GU tidigare HT? Någon som har koll?

En annan fråga: Tänk att två ansökande med 1.9 konkurerrar om den sista HP platsen på sitt förstahandsval. Den ena har bara gjort ett val medan den andra även sökt till ett annat universitet där han garanterat kommer in då den med lägst brukar ha 1.8. Kommer VHS titta på deras andraval först eller lottar de direkt? Med andra ord, har den som bara gjort ett val fördel i den här situationen? (Jag tror inte det men skulle vara kul att höra om någon faktiskt visste.)

MVH // ENTP
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Intagning med högskoleprov HT 2011 och VT 2012

Inlägg av Nils »

Hej "uppfinnaren"!

Jag vet tyvärr inte hur stor andel med 1,9 som antagits i slutändan och andelen varierar troligtvis kraftigt från år till år, om de senaste höstterminernas urval 1 är någonting att gå efter... HT'11 kan resultatet bli allting från att 2,0 krävs i urval 1 till att bortåt 75% blir antagna med 1,9 i samma urval.

Vad gäller den andra frågan:
VHS tittar inte på andrahandsvalen. Samma meriter har alltid samma chanser.
ENTP

Re: Nils

Inlägg av ENTP »

Tack för ditt svar.. Får hoppas på att många med 1.9 (och 2.0 också för den delen) har andra universitet som sitt förstahandsval.. Hatar PBL därför göteborg. Varför i h-lvete skall jag hålla på och lägga ner tid på att finna baskunskaper när läraren kan ge dom till mig och tiden läggas på att plugga in skiten. PBL är vettigare att syssla med när grunden (hela programmet i detta fallet) är avklarad.

ps. Du är den första på internet som kommenterat mitt pseudonym, och helt korrekt dessutom. Fånigt är det men jag heter det på flera forum så det får bestå.

Lite humor som avslutning: Högskoleförordningen 5 § "Behörig att anställas som professor ... Lika stor omsorg skall ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten." Förordning (1998:1003).
(Hoppas att ni som studerat på högskola iaf log lite när ni läste andra stycket i paragrafen.)
charlotte
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2011, 09:26

Re: Intagning med högskoleprov HT 2011 och VT 2012

Inlägg av charlotte »

Tack för svaren Nils! Får helt enkelt hoppas på ett 1.9 på vårens prov :)
alien
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 dec 2010, 07:16

Re: Intagning med högskoleprov HT 2011 och VT 2012

Inlägg av alien »

Jag vet att åtminstone 1 person kom in på reserv med 1.8 på KI nu till VT-11
Låst