HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Nils »

mila skrev:Tack för svaret Nils :glad:

tror du det kommer att se ut såhär inför VT 12 eller tror du konkurransen bli hårdare då?
OCH har du en gissning om hur det kmr att se ut inför HT 11 ?

Vill verkligen komma in i KI men jag har knappt gjort något HP, så jag hoppas innerligt på att hp inte ska krävas i BI-kvoten inför VT 12, att tillägga är att jag räknar med att gå ut gymnasiet med 22,5 det är drf jg tänker söka i BI-kvoten

är jätte tackam för svar och tack för en underbar hemsida :glad:
Det är väldigt svårt att sia om HT11 och VT12... å ena sidan har det nu försvunnit många "gamla 22,5-ansökande" men samtidigt kommer det att tillkomma några när även lite äldre gymnasiebetyg får meritpoäng och dessutom kommer det att finnas fler "meritpoängsmedvetna" betyg bland de som tar studenten inför nästa hösttermin. Jag vill dock tro att konkurrensen, allting sammantaget, blir lite svagare till VT12 jämfört med VT11.
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av mila »

Nils skrev: Det är väldigt svårt att sia om HT11 och VT12... å ena sidan har det nu försvunnit många "gamla 22,5-ansökande" men samtidigt kommer det att tillkomma några när även lite äldre gymnasiebetyg får meritpoäng och dessutom kommer det att finnas fler "meritpoängsmedvetna" betyg bland de som tar studenten inför nästa hösttermin. Jag vill dock tro att konkurrensen, allting sammantaget, blir lite svagare till VT12 jämfört med VT11.

då får jag hålla tummarna för det :)
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av johanni »

Nils skrev: Det är väldigt svårt att sia om HT11 och VT12... å ena sidan har det nu försvunnit många "gamla 22,5-ansökande" men samtidigt kommer det att tillkomma några när även lite äldre gymnasiebetyg får meritpoäng och dessutom kommer det att finnas fler "meritpoängsmedvetna" betyg bland de som tar studenten inför nästa hösttermin. Jag vill dock tro att konkurrensen, allting sammantaget, blir lite svagare till VT12 jämfört med VT11.
Om VT12 blir svagare än VT11, borde inte då rimligtvis HT11 bli svagare än HT10? Med tanke på Örebro och fler studieplatser? :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Nils »

johanni skrev:Om VT12 blir svagare än VT11, borde inte då rimligtvis HT11 bli svagare än HT10? Med tanke på Örebro och fler studieplatser? :glad:
Inte nödvändigtvis - gymnasiebetyg från 1997-2002 kommer ju att börja ge meritpoäng inför ht 2011.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av johanni »

Får en känsla av att de med betyg från 1997-2002 som når 22.5 tack vare att de får meritpoäng inte är allt för många, men har inte sett någon statistik på det...
Låst