Risk att antagningen VT12 blir svårare än HT11?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
BjornG
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2011, 01:39

Risk att antagningen VT12 blir svårare än HT11?

Inlägg av BjornG »

Hej,

Det är så att jag har kommit in på en läkarutbildning denna termin, men funderar på att tacka nej och börja nästa termin pga vissa skäl.

Därför undrar jag ifall det finns någon risk att antagningen nästa termin blir svårare än denna? Som statistiken visar så bör det vara lättare, men finns det möjligtvis något som kan påverka, som jag ej har vetskap om (ex förändringen av hp, osv?)
Jag kom in denna termin via betyg.

Vill som sagt inte riskera att inte komma in nästa termin ifall jag tackar nej nu.

Mvh
BjörnG
moon

Re: Risk att antagningen VT12 blir svårare än HT11?

Inlägg av moon »

BjornG skrev:Hej,

Det är så att jag har kommit in på en läkarutbildning denna termin, men funderar på att tacka nej och börja nästa termin pga vissa skäl.

Därför undrar jag ifall det finns någon risk att antagningen nästa termin blir svårare än denna? Som statistiken visar så bör det vara lättare, men finns det möjligtvis något som kan påverka, som jag ej har vetskap om (ex förändringen av hp, osv?)
Jag kom in denna termin via betyg.

Vill som sagt inte riskera att inte komma in nästa termin ifall jag tackar nej nu.

Mvh
BjörnG
Jag tror inte att det kommer bli svårare, men om jag hade blivit antagen till läkarprogrammet, så kommer jag naturligvis att tacka ja oavsett vilken stad måsta jag gå.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Risk att antagningen VT12 blir svårare än HT11?

Inlägg av Wiiizzy »

Vad ska man säga... risken finns ju alltid. Men jag vill påstå att den är oerhört låg att det blir högre på våren. Eventuellt på en viss studieort i en viss betygskvot. Men om ambitionen bara är att komma in någonstans och du söker i betygskvoter som har många sökande (företrädesvis B1) så har jag väldigt svårt att se någon anledning till varför våren skulle ha högre gränser.
Förändring av HP kan påverka för de som söker HP-kvoten, men du säger ju att du kom in via betyg så det ska inte påverka (om du nu inte är beroende av HP urskilljning, vilket inte lär vara aktuellt då betyget bör räcka). I övrigt ska det inte vara några andra förändringar som påverkar till våren.

Jag vågar inte säga vad du ska göra, men jag tackade själv nej till en plats i höst då jag räknar med att komma in på annan ort på våren.

Det finns även möjlighet att få studiestarten uppskjuten om man blivit antagen. Detta kräver dock väldigt speciella skäl vad jag förstår.
BjornG
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2011, 01:39

Re: Risk att antagningen VT12 blir svårare än HT11?

Inlägg av BjornG »

Wiiizzy skrev:Vad ska man säga... risken finns ju alltid. Men jag vill påstå att den är oerhört låg att det blir högre på våren. Eventuellt på en viss studieort i en viss betygskvot. Men om ambitionen bara är att komma in någonstans och du söker i betygskvoter som har många sökande (företrädesvis B1) så har jag väldigt svårt att se någon anledning till varför våren skulle ha högre gränser.
Förändring av HP kan påverka för de som söker HP-kvoten, men du säger ju att du kom in via betyg så det ska inte påverka (om du nu inte är beroende av HP urskilljning, vilket inte lär vara aktuellt då betyget bör räcka). I övrigt ska det inte vara några andra förändringar som påverkar till våren.

Jag vågar inte säga vad du ska göra, men jag tackade själv nej till en plats i höst då jag räknar med att komma in på annan ort på våren.

Det finns även möjlighet att få studiestarten uppskjuten om man blivit antagen. Detta kräver dock väldigt speciella skäl vad jag förstår.
Tackar för ett utförligt svar. Jag tänkte i precis samma tankebanor, men ibland vet man inte om det sker några ändringar på systemet osv. Känns iallafall skönt att få det bekräftat från någon annan. :glad:
Låst