HT 11

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
crfe
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 nov 2010, 17:50

Re: HT 11

Inlägg av crfe »

Vad kan man förvänta sig kommer att hända med det särskilda urvalet i Umeå till hösten? Läste någonstans att antalet som tas in via den kvoten kommer att minskas och detta borde väl innebära att det även kommer att bli svårare att ta sig in den vägen?
pokereve
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2010, 16:15

Re: HT 11

Inlägg av pokereve »

niels skrev: Är egentligen bara att kolla statistiken och jämföra hur det har sett ut tidigare. Personligen tvivlar jag på att 1.8 räcker till höstterminen, dock lär du ha en chans till våren. Detta gäller iallafall för GBG, kollar du exempelvis Umeå har gränsen legat på 1.8 och 24% av antalet sökande med det resultatet kom in. I Linköping kom 47% av de med 1.8 in förra höstterminen, så chansen finns ju där. Vid samtliga övriga lärosäten ser man att gränsen legat på 1.9 under senaste höstterminerna.
Förlåt.. jag är i fel tråd och skriver, jag menade chanserna att komma in nu i vår.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT 11

Inlägg av Nils »

pokereve skrev: Förlåt.. jag är i fel tråd och skriver, jag menade chanserna att komma in nu i vår.
Förra våren gick det ned till 1,7 i reservantagningen i Lund, Linköping och Umeå.
Konkurrensen har hårdnat sedan dess men samtidigt tillkommer Örebro denna termin.

Jag skulle således gissa att du till våren har en mycket bra chans inom Sverige överhuvudtaget med 1,8.
Vad gäller Göteborg specifikt skulle jag gissa att dina odds är "en på tre" med 1,8.
caso4032
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 nov 2010, 14:14

Re: HT 11

Inlägg av caso4032 »

Hej Nils,
här kommer en till märkvärdigt fråga :)
har sökt till fysiologi-en introduktion(kurs vid KI) till VT11, som kvällskurs, och läser just nu hjärnans biokemi på SU bredvid mitt naturvetenskapliga basår....
undrade bara om det eventuellt höjer mina chanser litegrann att komma in till HT11?? jag skulle även läsa kursen om det inte gjorde det, för att allt som handlar om medicin är så kul, men det vore ju från fördel om det skulle höja mina chanser ;) har du nån aning??

P.S ifall ni är intresserad hur man bäst botar hyperkalemi så kan man sätta glucos/insulindropp eftersom den pressar det extracellulära kaliumet in i cellerna igen, dock behövs täta blodsockerkontroller så patienten inte dimpar i sockret. Det tipsade en läkare på jobbet om idag och patienten som hade hyperkalemi hade sjunkit från Kalium 10 till, 5,8 på 24h!!(ni visste säkert redan det men jag tyckte ändå att det var intressant :D)
Ha det bra/carro
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT 11

Inlägg av Nils »

Hyperkalemi har också en koppling till acidos (lågt blod-pH). Normala kaliumnivåer före tillförsel av insulin och korrigering av blod-pH betyder alltså att man bör tillföra även kalium, för att undvika hypokalemi...

För att besvara din fråga: kurserna kan nog hjälpa lite grann vid intervjuer, de visar ju på ett intresse för medicin... :)
(HP- och betygskvoter påverkas dock inte.)
caso4032
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 nov 2010, 14:14

Re: HT 11

Inlägg av caso4032 »

Oh tack :) lite hjälp iaf,
intressant det där du sa om blodets pH-värde och hyperkalemin, måste kolla upp det också.... betyder det då om man är alltöf basisk/alkalisk i blod-pH att det kan orsakas av en hypokalemi?? eller är jag helt fel ute? :perplex:
Låst