HT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
GU

Re: Antagningen HT11

Inlägg av GU »

Jag har dock inte sett vart Hp gränsen gick för reservantagna VT11 i BGII (KI). Någon som vet?? Statistiken här på läkarstudent.se visar ju bara andra urvalet, där gränsen låg på 1,6.
JT

Re: Antagningen HT11

Inlägg av JT »

Hejsan,

jag har tänkt att söka till läkarprogrammet hösten 2011 men har lite ångest pga mina betyg. Jag kommer gå ut med ungefär 18,6 och troligen 2,5 i merit, har även gjort högskoleprovet där jag fick under 1.0...inte alls bra!!. Så finns det någon chans för mig att komma in i Sverige?
Vad ska jag göra??? Har hört att man kan läsa ett år i tandläkarprogrammet och sedan har man större chans att komma in i läkarprogrammet...eller?

Jag har sökt till danmark och polen och ska söka till norje. Så utomlands har jag definitivt funderat över.
Ljuybos

Re: Antagningen HT11

Inlägg av Ljuybos »

Vad tror/vet ni om detta:

Är en "gammal" gubbe, 31 år. Som tänkt söka till läkarprogrammet i Umeå till HT2011.

Jag har 1,8 på Hp.

Kommer jag in eller måste jag upp lite till ?.

/ Ljuybos
Yesican
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 mar 2011, 12:41

Re: HT2011

Inlägg av Yesican »

Vill bara dubbelkolla att jag har förstått rätt när jag ska anmäla mig till höst terminen 2011:

Man ska anmäla alla sina möjliga val innan 15 april och rangordna de. Därefter kan man fortfarande ändra rangordningen och ta bort val men inte lägga till.
Jag vill t ex anmäla mig med följande prioritietsordning:
1. KI
2. Uppsala
3. Linköping

Efter 15 april kan jag ändra prioritiet till exempelvis:
1. Linköping
2. KI
och ta bort Uppsala.
Däremot kan jag inte lägga till Göteborg.

Mest viktigt för mig är att veta när den sista dagen gäller för att välja prioritiet.

Tack på förhand för svar.
Kakmonstret
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 jan 2011, 21:28

Re: HT2011

Inlägg av Kakmonstret »

Jag är angelägen att läsa svar på de två obesvarade frågorna. Det blir nog att jag söker i samma rangordning som du Yesican. :glad:
kikzer
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2011, 15:29

Re: HT2011

Inlägg av kikzer »

Efter den 15 april går det bra att ta bort val, men det går inte att ändra ordningen. I ditt fall skulle du alltså behöva stryka både KI och Uppsala för att få Linköping som förstahandsalternativ.
Sista dagen för prioritering är därför 15 april.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen HT11

Inlägg av Nils »

JT
Att läsa ett år på tandläkarprogrammet spelar ingen roll för dina chanser till antagning till läkarprogrammet.
Det finns i princip tre vägar du kan gå för att bli antagen i Sverige:
* skriva bättre på högskoleprovet (du kan försöka hur många gånger som helst) och bli antagen via HP-kvoten
* skriva upp betygen och bli antagen via BII-kvoten (kompletterade betyg), detta kräver dock antingen tur eller hyfsat högt HP-resultat
* ansök via intervju-kvoterna vid Umeå Universitet eller Karolinska Institutet

Ljuybos
Du kommer kanske in. Gränsen har gått vid 1,7-1,8 de senaste åren.
Vill du vara helt på säkra sidan så bör du höja dig till 1,9.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

Det som gör att jag tror att 22,5 utan hp i BI-kvoten kommer att räcka för antagning till hösten är att jag tror att många utav de som höll uppe gränsen inför ht10 var personer med 22,5 sedan tidigare.

(Detta gäller antagning "var som helst"; lärosäten med större konkurrens per plats, till exempel KI och UU, gissar jag kommer att fordra ett halvhögt hp-resultat utöver 22,5.)
kikzer
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2011, 15:29

Re: Antagningen HT11

Inlägg av kikzer »

Jag skulle snarare säga med 1,8 kan du komma in om du har tur. Möjligen att du kan vara ganska säker på en plats i Umeå.

Nils
Jag har sökt 3 gånger med 1,7, och aldrig fått en reservplacering under 100. Så det måste vara längesen 1,7 gav någon chans att bli antagen...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningen HT11

Inlägg av Nils »

Vårterminen 2010 gick gränsen för reservantagning i Umeå vid 1,7.
Låst