HT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Gurb

Re: HT2011

Inlägg av Gurb »

Vet inte om jag tillför speciellt mycket i den här tråden men känner dock ett behov av att få någon annans åsikt om mina chanser att komma in till HT11.

Jag kommer att söka med 22,5 i BII och med 1,5 på HP (Förutsatt att jag inte höjer mig nu den 2 april : D ) I första hand så vill jag komma in i Lund.

johanni : Vad har du för källa på att årskull 92 är stor? Jag hade också för mig det men efter lite googlande så hittade jag det här: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231102.aspx

Om vi då för enkelhetens skull antar att årskullens storlek är det enda som avgör platstrycket så borde det bli mindre och mindre fram till dess att alla 90-talister sökt?

Slutligen så har jag också en liten simpel fråga angående tabellerna på antagningsstatistiksidan, under BII (Gymnasiebetyg med komplettering) så står det på reservraden för HT10 (I Lund då) 1,4 HP #7. Betyder detta att den sista personen med 1,4 på högskoleprovet och 22,5 hamnade på reservplats nummer 7?

Tack så mycket på förhand

// Gurb
Gurb

Re: Antagningen HT11

Inlägg av Gurb »

Vet inte om jag tillför speciellt mycket i den här tråden men känner dock ett behov av att få någon annans åsikt om mina chanser att komma in till HT11.

Jag kommer att söka med 22,5 i BII och med 1,5 på HP (Förutsatt att jag inte höjer mig nu den 2 april : D ) I första hand så vill jag komma in i Lund.

johanni : Vad har du för källa på att årskull 92 är stor? Jag hade också för mig det men efter lite googlande så hittade jag det här: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231102.aspx

Om vi då för enkelhetens skull antar att årskullens storlek är det enda som avgör platstrycket så borde det bli mindre och mindre fram till dess att alla 90-talister sökt?

Slutligen så har jag också en liten simpel fråga angående tabellerna på antagningsstatistiksidan, under BII (Gymnasiebetyg med komplettering) så står det på reservraden för HT10 (I Lund då) 1,4 HP #7. Betyder detta att den sista personen med 1,4 på högskoleprovet och 22,5 hamnade på reservplats nummer 7?

Tack så mycket på förhand

// Gurb

(Råkade först lägga den här posten i den andra HT2011 tråden, då jag inte orkat registrera mig än kan jag inte ta bort den : P )
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

Det är möjligt att konkurrensen i 22,50-skiktet ökar i BII inför HT 2011. I sådana fall är det inte säkert att 1,5 räcker för antagning i Lund.

Reservnumret syftar på vilken reservplacering den sist antagne i reservantagningen hade.
Med största sannolikhet hade fler reserver 1,4.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

De två HT2011-trådarna har sammanfogats.
Gurb

Re: HT2011

Inlägg av Gurb »

Okej, tack för svaret Nils.

Hur stor roll kan öppningen av läkarprogrammet i Örebro spela mån tro?

Efter en snabb överblick och jämförelse av VT10 och VT11 så verkar det ha blivit något lättare att bli antagen på nästan samtliga universitet (i B2).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

Det beror troligen mestadels på att många med 20,00 inte var förberedda på det nya meritpoäng-systemet, även om fler platser naturligtvis alltid bidrar till att hålla nere konkurrensen per plats.
Kakmonstret
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 jan 2011, 21:28

Re: HT2011

Inlägg av Kakmonstret »

Nils skrev:Det som gör att jag tror att 22,5 utan hp i BI-kvoten kommer att räcka för antagning till hösten är att jag tror att många utav de som höll uppe gränsen inför ht10 var personer med 22,5 sedan tidigare.

(Detta gäller antagning "var som helst"; lärosäten med större konkurrens per plats, till exempel KI och UU, gissar jag kommer att fordra ett halvhögt hp-resultat utöver 22,5.)
BI med Hp-urskiljning var till KI och UU 22,5 med 1,4 respektive 1,3 i HP. Tror du att HP kommer att gå ned till HT-11, med avseende på tidigare nämnda faktorer?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att gränserna sjunker där, ja.
(det är dock, som sagt, bara en gissning - det är först efter höstens antagning som utvecklingens riktning blir tydligare)
M

Inlägg av M »

Har en liten fråga, vad exakt innebär HP urskiljning?
s

Re: HT2011

Inlägg av s »

Kakmonstret skrev: BI med Hp-urskiljning var till KI och UU 22,5 med 1,4 respektive 1,3 i HP. Tror du att HP kommer att gå ned till HT-11, med avseende på tidigare nämnda faktorer?

vilken termin gällde detta??
Låst