Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
patricia
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 maj 2010, 08:36

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av patricia »

Tdigare var ni positiva till 22.3 men nu verkar det inte så alltså?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av waterflash »

Letizia skrev: Det som känns oroväckande för GBG känner jag, är ju att BG1/Hp får så få platser. Så visst känns det ju rent spontant som att fler än 22 st (?) har bättre än 22,50 +1,4. Men å andra sidan tror jag att vi tror att det finns för många med bra betyg också :ja: Det känns som att det är 91orna som haft dom bästa möjligheterna till att skaffa sig ett 22,50, men dom har säkert också sämre på HP (för jag tror det är vanligast att man skriver HP första gången i 3an på vårterminen på gymnasiet)
Men de får väl förhållandevis fler platser än nu, menar färre uppnår väl kravet 22,5 i Bg1 än förra året med 20,00?Sen borde jag väl ha en rimlig chans att lottas in på resterande 22 platser om dr första 22 tillsatts med Hp? Menar alla med 22,5 vill väl inte gå i Gbg? Och om det nu vt 2010 sjönk till 20,00+1,4 borde det inte sjunka lite till trots fler sökande med de nya reglerna? Aja man kan ju hoppas:)
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Letizia »

waterflash skrev: Men de får väl förhållandevis fler platser än nu, menar färre uppnår väl kravet 22,5 i Bg1 än förra året med 20,00?Sen borde jag väl ha en rimlig chans att lottas in på resterande 22 platser om dr första 22 tillsatts med Hp? Menar alla med 22,5 vill väl inte gå i Gbg? Och om det nu vt 2010 sjönk till 20,00+1,4 borde det inte sjunka lite till trots fler sökande med de nya reglerna? Aja man kan ju hoppas:)
Jag vet inte, men GU känns ganska populärt, men visst, om du inte kommer in på BG1/HP har du säkert goda odds i lottningen. Du kan inte tänka dig KI en termin och sen byta till GU eller?

Hehe jag har blivit lite skeptisk till antagningen i höst som ni kanske märker...
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Letizia »

Men hörrni! Har vi fått veta vad Nils tror om antagningsomgången HT10-VT11 nu när det är så många sökande? Nej, vi har inte det va? :himlar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Men hörrni! Har vi fått veta vad Nils tror om antagningsomgången HT10-VT11 nu när det är så många sökande? Nej, vi har inte det va? :himlar:
Räcker inte inlägget "29 apr 2010, 19:56"? :blinkar:
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Inlägg av Letizia »

Nej. Jo, okejdå, hade missat det..
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Vart tror du (NILS) gränsen går i GBG i urval 1?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Vart tror du (NILS) gränsen går i GBG i urval 1?
Jag skulle gissa 22,5 med låg HP-gräns men det är inte omöjligt att den kan gå just nedanför 22,5.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

Alltså Nils, du är så optimistisk. Sedan jag såg antalet sökande så har jag börjat gissa på ungefär 22,50+ minst 1,4-1,5
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Danielj91 »

Ja, visst kan man se på det så. Samtidigt tror jag att det är många som hoppas de nya reglerna ska göra det mycket enklare att komma in och söker med ett meritvärde ganska mycket lägre än 22,5. Gick själv precis ut gymnasiet och i min klass var det åtminstone ett par, tre stycken som sökte "bara för att se om det går". Detta är givetvis bara en av många faktorer som kan ha orsakat det höga antalet sökande, men jag tror det kan ha haft förhållandevis stor inverkan.

Samtidigt har jag fått intrycket av att gymnasieelever, mig själv inkluderat, kan ha lite svårare för högskoleprovet än äldre som med åldern bl.a fått ett större ordförråd. Som tidigare nämnt här i tråden är inte ett meritvärde på 22,5 på något sätt en garanti för att personen i fråga är jätteduktig på HP.

Ska de nya reglerna ha någon som helst effekt bör HP-gränsen sjunka med åtminstone 0,3-0,4 enheter i BG1/HP, alltså till 1,2-1,3. Men det är bara spekulationer, förmodligen med inslag av en del hopp..

/Daniel
Låst