HT2010 Urvalsgrupp 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Aron
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2010, 15:07

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Aron »

Kommer man in Linköping HT10, med 19,7 + 2,5 meritpoäng i BG 1, om inte finns det något som talar för att det skulle bli lättare till våren?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Letizia »

Aron skrev:Kommer man in Linköping HT10, med 19,7 + 2,5 meritpoäng i BG 1, om inte finns det något som talar för att det skulle bli lättare till våren?
det kanske är ungefär lika svårt (?) i linköping som i umeå och då kan du ju titta på empezars kommentar till min fråga ovan ;)
Aron
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2010, 15:07

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Aron »

Letizia skrev: det kanske är ungefär lika svårt (?) i linköping som i umeå och då kan du ju titta på empezars kommentar till min fråga ovan ;)

Jo det är möjligt, man får väl hoppas på det bästa. Vart söker du i förstahand?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Letizia »

Aron skrev:

Jo det är möjligt, man får väl hoppas på det bästa. Vart söker du i förstahand?
Ja, jag hoppas verkligen! Läser för tillfället i Oslo och vill mer än gärna härifrån ;) Jag söker Uppsala, Linköping, KI, Gbg, Lund, Umeå. Du då? Det borde ju iaf vara ungefär lika populärt eftersom att Umeå är minst populärt men har minst BG-platser och Linköping halvpopulärt med många BG-platser ;)
Aron
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2010, 15:07

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Aron »

Letizia skrev: Ja, jag hoppas verkligen! Läser för tillfället i Oslo och vill mer än gärna härifrån ;) Jag söker Uppsala, Linköping, KI, Gbg, Lund, Umeå. Du då? Det borde ju iaf vara ungefär lika populärt eftersom att Umeå är minst populärt men har minst BG-platser och Linköping halvpopulärt med många BG-platser ;)

Jag söker i ordningen Linköping, KI, Göteborg, Uppsala Lund och Umeå. Hoppas verkligen snittet sänks. Hur många terminer har du läst i Oslo då?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Letizia »

Aron skrev: Jag söker i ordningen Linköping, KI, Göteborg, Uppsala Lund och Umeå. Hoppas verkligen snittet sänks. Hur många terminer har du läst i Oslo då?
Läser T1 nu :glad:
Aron
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2010, 15:07

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Aron »

Letizia skrev: Läser T1 nu :glad:

Aha okej....Är det kul?
Hur stor chans är det att BG snittet kommer att sänkas egentligen ? Är det säkert?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Letizia »

Aron skrev: Aha okej....Är det kul?
Hur stor chans är det att BG snittet kommer att sänkas egentligen ? Är det säkert?
Nja, gillar inte alls upplägget på T1 (humanbiologi, socialmedicin, medicinsk statistik och behaviour science), säker bra om man ska forska och sådär men jag skulle föredra att gå på ett svenskt läkarprogram med i princip bara medicin.

Konkurrensen försvagas väl ändå i BG1 då det sägs att ca 2/3 har läst upp sina betyg och att IdhA räknas med för 91orna. Tror det är en del som har VG i det, fastän de har MVG i resten.
Aron
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2010, 15:07

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Aron »

Letizia skrev: Nja, gillar inte alls upplägget på T1 (humanbiologi, socialmedicin, medicinsk statistik och behaviour science), säker bra om man ska forska och sådär men jag skulle föredra att gå på ett svenskt läkarprogram med i princip bara medicin.

Konkurrensen försvagas väl ändå i BG1 då det sägs att ca 2/3 har läst upp sina betyg och att IdhA räknas med för 91orna. Tror det är en del som har VG i det, fastän de har MVG i resten.
Jo därför vill jag helst till LiU, vad jag förstått är det mycket mer kliniskt där. Jobbar hellre med patienter än forskning.

Det har jag faktiskt inte tänkt på, det där med IdhA, är det säkert att det räknas med då för dem som gått ut senare än 91orna?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: HT2010 Urvalsgrupp 1

Inlägg av Letizia »

Aron skrev:
Det har jag faktiskt inte tänkt på, det där med IdhA, är det säkert att det räknas med då för dem som gått ut senare än 91orna?
de som började gymnasiet from 2007 omfattas av den regeln :glad: förhoppningsvis bidrar det med något... hoppas vi kanske ses i höst eller vår ;)
Låst