Olika vägar att gå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Bjorkman »

Ja, hitta en SYO som har koll och forska fram info själv dessutom, typ här, hehe.. Alltför många SYO har lite dålig koll.

Fixar du inte 20,0 så är det ju Högskoleprovet som gäller. Samma om du fixar 20,0 fast hamnar i Kompletteringsgruppen, då bör du ha reservplanen att ha ett bra HP-resultat upptill. Dels som skiljekriterium i BG-grupperna och som ett rent sätt att komma in.
Fixar du 1,8 är det väl bara en fråga om när du tar dig in någonstans om jag tolkat statistiken rätt.

I annat fall har du ju Danmark, Norge, Polen, Rumänien etc. :wink:
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Tydligen har jag rätt till provning i Ensamble-kursen. Däremot verkar det bli svårt att läsa klart allting under hösten, då det dels är en hel del & dessutom finns begränsat antal platser.

Frågan är, om jag nu inte skulle klara av att höja Ensamblen men skulle läsa in meritpoäng, skulle jag då komma in HT-10? För visst kan jag tilläggskomplettera med nya kurser som ger meritpoäng? Exempelvis Psykologi A och Svenska C.

Då borde jag alltså ha: 2 400x20 = 48 000, 100x15 = 1 500, och 100x20(ps&sv)=2 000, dvs 51 500/2 600 = 19,8
19,8+2,5 = 22,3
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Bjorkman »

Skall du söka på betyg skulle jag nog råda dig att gå hela vägen och iallafall fixa 20,00 + 2,5 om du kommer hamna i Kompletteringsgruppen. Det kommer fortfarande att finnas en hel del som endast har den vägen in så konkurrensen hårndnar ju där - men å andra sidan, jag gissar bara att du behöver 22,50. Plus ett bra HP-resultat..

Tror att du kan göra så med meritpoängskurserna förresten ja, tror, jag är inte säker.
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Bjorkman skrev:Skall du söka på betyg skulle jag nog råda dig att gå hela vägen och iallafall fixa 20,00 + 2,5 om du kommer hamna i Kompletteringsgruppen. Det kommer fortfarande att finnas en hel del som endast har den vägen in så konkurrensen hårndnar ju där - men å andra sidan, jag gissar bara att du behöver 22,50. Plus ett bra HP-resultat..

Tror att du kan göra så med meritpoängskurserna förresten ja, tror, jag är inte säker.
Okej! Ja jag får se hur det blir med ensamblen då - ska självklart göra mitt yttersta för att fixa det.
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av bsp »

Har varit i mail-kontakt med syvon på mitt lokala komvux.

Han pratar om att jag kan ha möjlighet att erhålla ett "samlat betygsdokument" från mitt gymnasie, varefter jag ska kunna läsa kurser på komvux och därefter skaffa ett slutbetyg från just komvux istället. Vad menar han? Innebär det att jag skulle kunna läsa en ny kurs på komvux som ersätter ensamblen, och välja den istället i mitt slutbetyg? Eller vad menar han?

Han avslutar med att säga att jag bör vända mig till min gymnasieskola för att se vilket betygsdokument jag har rätt till. Han svarar inte då jag ringer honom.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av waterflash »

Hej,

Du kan ordna ett slutbetyg på komvux, det innebär att allt du har rätt betyg i från gymnasiet + de nya kurserna från komvux = 2350p och ger ett slutbetyg, men du kommer förmodligen ändå hamna i kompletteringsgruppen eftersom att du har majoriteten gymnasiekurser, och då gör det egentligen ingen skillnad vart du läser dina poäng.

Vet inte om du förstod? Rätta mig någon om jag har fel:P
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Bjorkman »

Ja, jag tror det är korrekt faktiskt. Det står ju på betyget var och när det är utfärdat också.
Men det kanske gör det lättare att fixa 20,00 om Ensamblen är så jobbig? Byt isåfall ut den mot exempelvis Geografi A, 100p etc.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av waterflash »

Bjorkman skrev:Ja, jag tror det är korrekt faktiskt. Det står ju på betyget var och när det är utfärdat också.
Men det kanske gör det lättare att fixa 20,00 om Ensamblen är så jobbig? Byt isåfall ut den mot exempelvis Geografi A, 100p etc.

Hej på dig;) Hoppas studierna går bra!!

Jag tror att det är ganska svårt att få samlat betygsdokument från gymnasiet, det innebär att man inte är berättigad till slutbetyg, vilket i sin tur gör att man måste "skolka" och få streck i ett kärnämne exempelvis, jag fick streck i religion A då kunde dem inte ge mig slutbetyg, men annars kan dem göra rätt mycket för att elev skall få slutbetyg, exempelvis godkänna färre poäng eller liknande..
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av Bjorkman »

Hej hej! Det knallar o går.. Stort KeB-prov om syra-baser, organisk kemi etc. imorgon så jag borde väl inte hänga här egentlige.. :wink:
Själv? Gjorde du Högskoleprovet igen..?

Ok, det kanske inte bara är att säga att man vill ha ett Samlat Betygsdokument?
Kärnämnena brukar väl vara avbetade före sista terminen också va? Så då återstår det nog för trådstartaren att köra på som fan i vår?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Olika vägar att gå

Inlägg av waterflash »

Äsch mitt HP, jag har såå svårt att koncentrera mig, tror jag fick 1,5 IGEN:(


Men men satsar på betygen istället, Kemi B var en hemsk kurs, har du klarat av någon kurs sedan sist?

:=)

/Daniella
Låst