20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Jag tror du kan vara lugn. :)

Du har 20,00 plus 1,5 på HP och 2,5 meritpoäng? Vi behöver en Smiley som gör tummen upp.. :wink:
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Jo jag har ju det, men HP är min tyngd hoppas man kan få en plats i GBG, Sthlm, Linköping eller så med bara 22,5 haha...

Men aww, något nytt på din studiefront?
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

1,5 tillsammans med 22,50 är ju schysst och du höjer dig säkert till hösten och våren om det behövs. :)

För mig rullar det på.. Men jag har varit inne i en dålig period, det har kännts lite tungt och som att allt är så avlägset.. Kemin o biologin går bra (Kemi B´n riktigt bra! de proven nollar jag nästan) , fysiken ok. Jag bör fixa det men har det tredje provet på torsdag (Elektriska Fält, Magnetism etc.) vilket känns som den svårare fysiken för mig och sedan ett "nationellt" i slutet av maj då jag skall komma ihåg allt föregående.
Sumpade dock Matte D, där blev ett VG, jag fixade inte tillräckligt med vg-poäng på det Nationella provet och troligen inte tillräckligt med MVG-kvalitéer. (Var nog VT 2006-provet vi gjorde..?) Kommer dock att göra en prövning i början av juni så det känns ok, jag kan egentligen det bra, eller tillräckligt bra (tror jag!). Man kan inte vara på topp hela tiden, tydligen.. :wink: Allt kan inte gå bra hela tiden men jag behövde nog ett litet bakslag för att inte bli för kaxig, hehe.
Började på Matte E idag och det verkar skoj plus att jag fått reda på att jag får läsa Etik & Livsfrågor över sommaren (plus SvC och en kurs till) genom NTI-skolan, skoj!

Så, orkar jag ta mig ur denna lite tyngre period och hålla ångan uppe går det nog. Hoppas också på att kunna lägga lite tid på att öva inför Högskoleprovet i höst, jag har inga naturämnen alls då (ev. Geografi A iofs..), bara Svenska, Samhäll, Religion, Psykologi... Hade varit skönt med någon decimalökning där på HP´t.

Själv då? Hur går det för dig..? :) Du jobbade nu eller för betygen var klara va?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Hej igen:=)

Japp mina betyg är klara, mm så nu jobbar jag, med ett jobb som jag avskyr men jag jobbar iaf! Men vill verkligen göra något annat för att inte deppa ihop..

Angående skolan så skall jag vara ärlig, jag har 20,00 osv osv men jag kämpade verkligen till skillnad från alla naturgåvor, tyckte själv att matematik nationella D och fysik B nationella var något av de svåraste prov jag någonsin stött på, jag har inte riktigt det matematiska tänket, dvs för att nå MVG glasklart på dem, fick dock MVG på nationella i Fysik B och hade väl MVG rakt igenom på proven men muntligt och "oförberett" var jag inte direkt en gudagåva:p

Matematik D var nog värst, där fick jag VG (svagt plus) på nationella, men hade 3 MVG på tre prov sedan innan så läraren gav mig mvg för att jag var så charmig, haha. Men matematik E var både lättare och svårare, gillade utveckligen av derivata/integraler men ogillade starkt när man skulle börja räkna volym med dessa, som sagt det kräver nog någonstans att man vill ha förståelse, vilket jag inte var riktigt motiverad för men men:=) fick typ G, VG, VG på proven men lyfte upp mig till MVG på nationella, när du har det så färskt som du har det så blir MVG inget problem, bakslagen hjälper oss att hålla oss motiverade, klarar man inte av dem så vet jag inte om man ger sig in på rätt bana:=)

Etik är en lätt kurs, läste den i gymnasiet men svenska C är hemsk, men du gillade ju att skriva och där är det ju ett stooort roligt (not...) projekt att skriva om svenska språket..(en tjejkompis från NTi distans sa det).

Men du ligger på MVG i fysik B? Det är nog den ända kurs jag skulle känna att motivationen brister att läsa upp, matten är "bara" några kapitel men fysiken är ju fasen upp till 15 kapitel å försöka få in under ett prov. Men måste ni sätta nationella för att få MVG? Det är väl inte rätt?

Tur att du kan pröva iaf!:=9
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Hej igen!

Oh, jag är inte så lite avundsjuk på att du har det klart..! :wink: Håll ut på jobbet så kommer belöningen från VHS förr eller senare!

Du låter som mig med matte och fysik. Jag får också lägga manken till fast jag har börjat tycka om matten lite.. D-kursen var helt ok.
I Fysiken fick jag ett klart MVG på första provet, ett som ligger på gränsen på det andra och det tredje kommer nu (låg o läste lite i boken nu). Vi har samma lärare i Fysik o Matte och de Nationella verkar vara viktigast faktiskt.. Bra eller dåligt, jag vet inte men det verkar faktiskt svårt att få MVG i kursen om man inte får det på det nationellt (och ganska bra på de andra, typ MVG..).
Ja, jag ligger nog på MVG i fysiken om jag inte gör bort mig på torsdag förresten..

Kemin och biologin tycker jag är absolut roligast, intressantast och enklast (mindre matte iaf..). Men jag har ju även Historia A (ett prov kvar, 1800-talet och frammåt) som jag tentar av plus biologi breddning (marinbiologi).

Skönt att höra om Etiken där! Japp, gillar att skriva men samtidigt hade jag behövt lite vila där i sommar, jaja, i jul kanske..? ;)

Ja, tur att jag kan köra en prövning i D, lite visset att missa den men det får väl inte gå för lätt, haha.. E kursen har vi bara två "lokala" prov i så inget nationellt. Får se om det är bra eller dåligt.

Hehe, hur gör man för att charma läraren om man är kille..? ;) Tänk på att du nog fått en bra pluggvana i allfall nu när du kört hårt, "naturbegåvningarna" kan ju få det tuffare på högskolan sedan..
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Hej igen,

Tråkigt med nationellt prov insyltade lärare, provet skall ju bara vara positivt för oss, inte vara allenrådande, men men MÅNGA lärare är sådana "vi får se hur det nationella provet går...".

Har du en manlig lärare i fysik/matte? Jag hade också en manlig men jag var så tydlig med mina mål och väldigt framåt typ, så han satt med mig efter lektionerna och gick igenom MVG uppgifter och tänket man skall ha osv, och han sa att nationella endast kan höja i hans mening inte sänka, men svårt om man får G att sedan sätta MVG men men.

Den värsta kursen av alla jag läste var nog Engelska C och Svenska B, där man skulle analysera litteratur bakåt i tiden (SÅÅÅ tråkigt) men i vår klass ladess mycket (extremt mycket) fokus på den muntliga delen i Eng C, eng C var också en väldigt väldigt krävande kurs jämfört med typ Kemi B, men kanske har med intresse å göra:P

Rätt skönt att vara klar med skolan, men nu har jag HP att öva, vet inte riktigt hur det kommer gå men men, chansen att jag blir antagen i ren BG kvot är ju 3% eller något, har typ aldrig hört någon som sagt att dem blivit antagna i den kvoten, haha vad är oddsen liksom av 800 sökande, men förstår inte riktigt, lottar dem bara rätt av eller hur gör dem?

Men hur mycket av dina 2350p är klara för högskolan?

:=)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Hejsan!
Det är en kvinnlig lärare. Jag tycker om henne men de Nationella Proven känns enligt mig, viktiga(re?) för henne. Fast det kan ju vara både bra och dåligt, hehe.

Jag säger detsamma om EnC!! Tog lika mycket tid som de andra ämnena ihop nu under våren så jag sköt upp den kursen till sommaren istället. Kände att den tog alldeles för mycket tid från NV-ämnena (jag läser 700p plus den, det blev för mycket..). Men det blir ju på distans så kanske blir svårare att göra bra ifrån sig i sommar..?

Svenska C är krävande med?

Ah, det går nog bra med ditt HP. :) Har du beställt några gamla prov ännu?

Jag har 900p MVG och får ytterligare 700p i juni (MVG förhoppningsvis :wink: ). Läser sedan 250p över sommaren (Etik & Livsfrågor, Svenska C och Engelska C) plus resten i höst (500p). Blir eventuellt ett Historia C arbete över sommaren, om jag hinner med det. Skulle isåfall innebära 100p till men det behövs egentligen bara om jag sumpar (dvs får VG ;) ) en meritpoängskurs som inte behövs för annat än meritpoängen.
Det skall gå men jag får ligga i.. :)

Du ville helst till Stockholm eller?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Hejhej,

Men där flest elever "misslyckas.." är väl typ nationella proven, men men bra är de väl om man går på dem för då bedöms ju alla lika, alla i hela Sverige. Hoppas du klarar fysik B nationella, när har ni dem?

Engelska C på distans läste en kompis, hon sa att dem var väldigt petiga och hade sagt till henne att MVG i A o B ger inte lätt MVG i C och dem har utav alla hundra elever dem haft i engelska C bara gett enstaka elever MVG, men inget omöjligt mål att uppnå, men svårt sa en av NTI lärarna till henne, dem är typ 4 lärare där hoppas du får tur med läraren:=) Tror att kursen består av 5 uppgifter (skriv varav 1 lyssna...där man kan få fail/pass på dem skriftliga får man betyg dock) + ett större teoriprov som testa generell kunskap + writing förmåga. Man måste ha MVG på de skriftliga större uppgifterna tror jag + provet + muntlig. Hon avslutade sin C kurs för någon vecka sedan så hörde lite med henne igår;)

Etikkursen har ju omvårdnadsinriktning minns jag, du har ju jobbat med sånt vilket ger dig en bra grund:=) Jag minns 3 skrivuppgifter + prov, jag hade MVG, VG, MVG och MVG på prov så jag fick MVG.

Svenska C består av 3 uppgifter + prov, uppgift 1 och två är brev och analyser av olika slag, och uppgift 3 PÅ NTI alltså är en stoooooor projektuppgift som kräver myyyyyycket arbete och svår att få MVG på sa läraren när jag frågade henne om C kursen:=) Lärarna på NTI är väldigt bra dock.

Så sammanlagt 5 + 3 + 3 skriv uppgifter + 3 prov + muntligt i eng C + betygssamtal i samtliga kurser:P Du kommer få jobba kanske inte särskilt hårt, men kvantitet är det ju!:P

Fick typ 8 prov från Umeå igår..? tror jag det var..:P

Alltså att du orkar vara så ambitiös, minns att jag resonerade som dig och sökte massor med kursen, men hoppade av typ 1/3 jag var för optimistisk, men verkligen bra om du uppnår dina mål i antal poäng, blir du inte klar till hösten och inför VT 2010 så kan vi ju alltid söka gemensamt haha HT 2010, jag söker ju nu men med 20,00 kommer man inte långt så, vi får se:=) Kanske blir 440 reserv eller något haha..

Men men får jobba på å se framåt, läste något som empezar räknade ut på HPguiden, om hur många platser och så det borde finnas i direkt gruppen, han fick väl det till 205 BG platser av 293 till grupp 1 där typ 193 (CIRKA..) hade 22,5 så då kanske man har en liten chans utan HP:P Men skall öva öva öva HP som en galning till hösten men börjar nog inte förens i Juni...


Nu har jag skrivit av mig lite:=)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Måste lägga till en sak, jag fick "bara" vg i matematik C har MVG i A,B, D o E så tog inte med Matematik C i betyget...så jag är inte jätte matematisktlagd, tyckt D var mycket roligare än A-C tillsammans...fysiken är kass dock, det var en riktigt riktigt tråkig kurs, minns att min gymnasielärare sa att där folk misslyckas mest är det prov du har på torsdag, men du skall ju lyckas!!!! Men be din lärare gå igenom det gruuuuundligt så du vet hur det skall vara på NP:)

Du verkar ha en lite tjurig lärare även om du gillar henne, för jag i gymnasiet fick extra uppgifter i exempelvis Matten eller så om jag ville visa att jag faktiskt var MVG och inte VG, minns det från ma B, det handlar mest om var läraren vill och orkar, och kvinnor är sämre på den fronten, jag gick NV hade nästan uteslutande manliga lärare i allt förutom Engelska..
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Måste också fråga en annan sak, hur gammal var du? Vad säger din flickvän/pojkvän eller vad som när du lägger så mycket tid på pluggandet och är beredd på å bara flytta så?

Själv har jag inte dem stooora problemen, är 21 år men just nu lever jag fritt så det påverkar ingen men har funderat hur det påverkar folk som faktiskt har folk dem måste bry sig om...när någon studerar 24/7 för det borde du göra?

Jag vill nog helst Ki men vem vill inte det? (såg att jag glömde den frågan) men är nöjd med alla och Gbg är väl mer praktiskt för mig för jag har jobbet här och kan dels jobba extra (men det blir nog inget med det...) dels under sommaren då är det ju skönt och ha en extra inkomst..så:

1. Ki
2. Gbg
3. Uppsalla
4. Link.
5. Umeå
6. Lund

tror jag:P
Låst