20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Engelska B + C skulle det vara! :oops:
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Vill rätta en sak till;

Danskarna har inte relativt dåliga betyg, kom på det nu, dem har bara inte chansen att läsa upp betyg på komvux efteråt, vilket leder till att det INTE blir inflation i Danmark som i Sverige :D
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Hej igen! :)

Jag registrerade mig ju med mitt riktiga namn så kan ju likaväl skriva var jag huserar. Får se hur jag blir lidande för det någon gång.. :wink:

Varberg bor jag i. Och du har väl rätt, de har sällan Breddningskurserna på KomVux men jag fick en lokal kurs som heter Marinbiologi att bli Biologi Breddning till istället (verkar ha lyckats iaf) så kan nog fixa de andra också. Om jag har tur. Mon KomVux-skola vill kunna erbjuda dem men vet nog inte hur, jag har pratat med rektor och lärare och skall återkomma om några veckor men förslaget från min sida var att göra ett projekt av det. Få lärartimmar och mycket ansvar för mig, skriva och labba om något ämne, förhoppningsvis på plats på sjukhuset eller någon industri i närheten.
Det är planen iallafall, kanske lyckas den till och med.. :wink: Om inte får jag föröka få Etik & Livsfrågor och Omvårdnad på NTI-skolan i sommar..

Aha, det låter bekant, det där om Danmark. Har nog fått det förklarat för mig innan. Det är ju en satans skillnad på 20,00 och de siffrorna..!
Är det på engelska eller dankska, utbildningen..?

Japp, håller med om Engelska C. Jag får skit för att jag bryter på svenska vid talet. Skrivandet och läsandet går dock ganska bra. :) Jag gillar kursen men den tar oproportionellt mycket tid och energi jämfört med andra 100p kurser. Det är väl den kursen jag kommer få kämpa mest för att få MVG i, får se om jag lyckas..

Japp! Kul att se att det finns fler i samma situation! Kommer jag in så kanske vi blir klasskamrater eller iallafall hamnar på samma lärosäte en dag.. 8)
bsp
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 mar 2009, 17:38

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av bsp »

Hrm.

Hur tror ni det ser ut för en med 20.00, 2.5 meritpoäng och 1,6 på HP - men som hamnar i urvalsgrupp II? Räcker det månne?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Nils »

bsp skrev:Hrm.

Hur tror ni det ser ut för en med 20.00, 2.5 meritpoäng och 1,6 på HP - men som hamnar i urvalsgrupp II? Räcker det månne?
När det nya systemet fortfarande är nytt så kan det kanske räcka (beroende på hur lågkonjunkturen och högskoleprovsskrivandet utvecklas); på längre sikt kan det däremot kanske inte räcka eftersom "BG2" kommer att ta emot en stor andel av BG-ansökningarna samtidigt som antalet platser blir mindre än proportionellt.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Nils skrev: När det nya systemet fortfarande är nytt så kan det kanske räcka (beroende på hur lågkonjunkturen och högskoleprovsskrivandet utvecklas); på längre sikt kan det däremot kanske inte räcka eftersom "BG2" kommer att ta emot en stor andel av BG-ansökningarna samtidigt som antalet platser blir mindre än proportionellt.


Hej Nils,

Kanon bra sida, men måste fråga dig, du har tagit upp det för något år sedan men vad tror du om 22,5 i grupp 1 räcker det eller tror du man behöver ett bra HP resultat också?

/Daniella
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Hej Nils,

Kanon bra sida, men måste fråga dig, du har tagit upp det för något år sedan men vad tror du om 22,5 i grupp 1 räcker det eller tror du man behöver ett bra HP resultat också?

/Daniella
Tackar! :)

Jag tror att 22,5 kommer att räcka för väldigt god antagningschans ifall man söker till samtliga lärosäten. Det kan kanske rentav hända att gränsen ligger under den nivån vid lärosätena med mindre konkurrens. Ifall det blir så att HP-urskiljning behöver användas så lär HP-kravet inte vara särskilt högt.

(Detta är dock bara en kvalificerad gissning; det finns flera faktorer som jag inte har jättebra koll på och därför kan jag inte ge några garantier.)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Det borde räcka kanske, jag hittade en gammal artikel, men faktan går nog att tillämpa idag också;

http://www.dn.se/opinion/debatt/1.692405


Där framgår det ju att 3/4 av alla 20,00 idag är upptenterade, och eftersom grupp 1 får 1/3 av platserna som grupp två kvalificerat sig till borde chansen bli större. Men som sagt man vet ju aldrig, men det står också att 70% av alla 20,00 betyg försvinner till grupp 2 år 2010, jag kan ju alltid hoppas eller försöka höja mitt resultat på HP, för jag vill inte läsa i Danmark...:P

Hoppas på 2010 helt enkelt!:P

En annan sak, som kanske inte är helt sant men lite är ju att idrott och hälsa A räknas som alla andra betyg nu, och många som var på min skola iaf med 20,00 hade inte MVG i idrott, vissa var inte idrottsmänniskor bara och andra brydde sig inte då den kursen ändå inte räknades, from 2007 måste man ju vara bra fysiskt som psykiskt..:P
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Det låter ganska rimligt att 20,00:are med 1,6 och uppåt på Högskoleprovet som söker i Grupp I/Direktgruppen bör komma in HT 2010 (om inte tidigare) ja.

Fortsätter vår diskussion här Daniella. :)
Japp, jag hoppas också på HT 2010. Vi har väl dock en ganska god chans till våren också, speciellt om vi höjer HP:t lite till i höst.
Dock trodde jag att KI hade Högskoleprovet som skiljekriterium i BG-gruppen, men de har de inte eller..? Trodde bara att Göteborg fortfarande lottade (en del) av sina 20,00:are... Gör det lite mera slumpartat att komma in där isåfall.
Men annars ses vi väl i september 2010, senast, på KI eller..? :wink:

Gjorde mitt kemi-prov idag. Gick nog ok - förutom att jag gjorde ett litet räknefel och satte 250 ml som 2,5 liter och räknade vidare på det.. Prov-koma.. :roll: :lol:
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Men NEJ!!! Nu skall vi vara ännu mer optimistiska, jag tror aldrig att jag kommer få 1,6 på mitt HP resultat som du:P

Jag kämpade som en galning fick 20,00 (22,5 år 2010) jag hoppas att det typ räcker för antagning KI,GU, Umeå eller Linköping, vill inte till LUND, haha vet inte riktigt varför men Lund lockar inte så mycket som det borde göra med kontinenten så nära?

Nej jag vill helst komma in NU (HT-09) men då har jag bara lottning att få delta i, dvs mindre än 3 % chans...haha...men om jag lyckas få 1,5 på HP till hösten så kanske kanske jag kan vara med å konkurera VT 2010, men annars hoppas jag att det blir typ 22,49 som någon nämnde HT 2010, för då kommer jag in, helst av allt KI eller GU. Jag räknar med att träffa dig då, antingens om nybörjare eller 2:a terminare;)

Jag är glad att lottningen finns, borde vara hälften av alla BG platser för alla kan inte skriva jätte bra på allt under stress, jag kan om jag läser på, men HP provet testar ju mer generell (begåvelse?) och jag får nästan alltid fullt på DTK, NOG och ENGELSKA men svenska och svenska ORD är lite mer bristfälligt knepigt nog?

Jag får ångest över alla högpresterande HP resultat som alla får, jag känner mig typ kass som ändå fick 20,00 och då har jag läst Engelska C, Ma E, Franska steg 5 och saker..:P men men...hoppas dem nya reglerna gör att snittet minskar och blir som det borde vara. OM du såg annonsen ovan så hade utbildningsministren (?) sagt att 1/4 av alla betyg är upptenterade (20,00) och 70% av alla 20,00 idag kommer ju hamna i grupp 2 stod det då. Men idag har ju KI 730 20,00 reserver, och sammanlagt borde dem haft 730 + 38 = 768 20,00:or, och utav dessa hur många har 22,5...


Tack för att jag får avreagera mig Björkman:P (hoppas det var så du hette)kul å diskutera med någon som har ungefär samma problem och är i samma sits som mig, tillsammans hade vi varit ultimata du med ditt HP och jag med mina betyg!:P

:=)


KI lottar bara i BG gruppen, det är BRAA!!
Låst