Till vilka utbildningar ansöker du?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.

Vilka utbildningar ansöker du till inför höstterminen 2009?

Omröstningen slutade 14 jun 2009, 20:07

Läkarprogrammet vid Karolinska
5
20%
Läkarprogrammet i Göteborg
3
12%
Läkarprogrammet i Lund
3
12%
Läkarprogrammet i Uppsala
4
16%
Läkarprogrammet i Linköping
3
12%
Läkarprogrammet i Umeå
5
20%
Tandläkarprogrammet vid Karolinska
1
4%
Tandläkarprogrammet i Göteborg
0
Inga röster
Tandläkarprogrammet i Malmö
0
Inga röster
Veterinärprogrammet i Uppsala
1
4%
 
Antal röster: 25

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av Nils »

Ansökningsperioden slutar den 15 april!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av Nils »

Vad mig anbelangar så söker jag till en enda utbildning, läkarprogrammet vid Karolinska Institutet.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av Bjorkman »

Jag slängde in en ansökan men räknar inte med att komma in till hösten, jag kan bara antas genom mitt HP-resultat eller något specialintag så... Våren ser dock bättre ut då jag även bör vara med i BG/HP-kvoterna så jag får väl se.

Var läser du nu Nils..?
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av Dr portalen »

Nils skrev:Vad mig anbelangar så söker jag till en enda utbildning, läkarprogrammet vid Karolinska Institutet.
Så du kommer flytta till Sthlm, för med 2,0 kommer du ju in garanterat :D

Får man fråga varför det dröjde och kommer du kunna tillgodoräkna dig de åren du har läst i Lund (2-3 år?)

Lycka till

Dr Portalen
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av Nils »

Bjorkman skrev:Jag slängde in en ansökan men räknar inte med att komma in till hösten, jag kan bara antas genom mitt HP-resultat eller något specialintag så... Våren ser dock bättre ut då jag även bör vara med i BG/HP-kvoterna så jag får väl se.

Var läser du nu Nils..?
Just nu läser jag i Lund.
Dr portalen skrev: Så du kommer flytta till Sthlm, för med 2,0 kommer du ju in garanterat :D

Får man fråga varför det dröjde och kommer du kunna tillgodoräkna dig de åren du har läst i Lund (2-3 år?)

Lycka till
Tackar!

Att det dröjde tills nu beror först på att jag inte hade några funderingar på att byta lärosäte under de första terminerna och sedan på att jag bestämde mig för att invänta ett tillfälle där de två programmen skulle vara i relativt god fas med varandra (samtidigt som jag kunde passa på att leva "det riktiga studentlivet" i några terminer).
Även om 2,0 är relativt säkert så tänker jag inte ta ut någonting i förskott; det kan alltid hända att fåtalet lediga platser inte räcker till eller att något annat förhinder dyker upp.
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av Dr portalen »

okej, men i vilket fall så välkommen till Sthlm, kanske inte det bästa studentlivet men det är ju trots allt huvudstaden :wink:
jens84
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2008, 07:58

Re: Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av jens84 »

Söker man bara in som vanligt om man vill byta till Karolinska?
Vågar man fråga om anledningen till bytet? Forskning kanske? Håller själv på med min rangordning inför ansökan nämligen och kan fan inte bestämma mig vart jag vill läsa, har dock inte riktigt lika god utgångspunkt som du (har 1.9) Men det borde väl iaf räcka till de flesta utom KI. Vore ju grymt om det var möjligt att plugga ett tag på en studentlivspräglad ort och sen köra typ kliniska delen på KI..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Till vilka utbildningar ansöker du?

Inlägg av Nils »

jens84 skrev:Söker man bara in som vanligt om man vill byta till Karolinska?
Vågar man fråga om anledningen till bytet? Forskning kanske? Håller själv på med min rangordning inför ansökan nämligen och kan fan inte bestämma mig vart jag vill läsa, har dock inte riktigt lika god utgångspunkt som du (har 1.9) Men det borde väl iaf räcka till de flesta utom KI. Vore ju grymt om det var möjligt att plugga ett tag på en studentlivspräglad ort och sen köra typ kliniska delen på KI..
Just nu är det enda sättet att byta att först bli antagen och sedan tillgodoräkna sig, direkta byten är annars helt uteslutna just nu och när de återinförs är det i väldigt begränsad omfattning.

Ett alternativ du bör överväga är att sätta KI först och göra kulturella exkursioner till Uppsalas studentliv; ifall du börjar på annan ort så tar du samtidigt risken att du kanske inte kommer att kunna byta.

Forskning är ett av skälen till varför jag vill byta, därutöver tillkommer några fler som också har med KI:s läkarprogram att göra samt faktumet att Stockholm ligger närmre den övre halvan av Norrland än vad södra Sverige gör...
Låst