HÖSTEN 2009

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
erikcarlo
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 nov 2008, 21:30

HÖSTEN 2009

Inlägg av erikcarlo »

Hej hej!

Jag sökte nu till vt 09, kom inte in med 20.00 och 1.5. Känns ganska hopplöst. Jag läste här någonstans att ni trodde att kvoten BG/HP har stabiliserat sig. Betyder det att det kommer vara ungefär samma chans att komma in till hösten, eller minskar chanserna då? Dvs kan man vara garanterad plats med 20.00 + 1.7 till hösten 09?

Jag förstår att det är fler sökande till hösten, men så stor skillnad kan det väl inte vara?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HÖSTEN 2009

Inlägg av Nils »

erikcarlo skrev:Hej hej!

Jag sökte nu till vt 09, kom inte in med 20.00 och 1.5. Känns ganska hopplöst. Jag läste här någonstans att ni trodde att kvoten BG/HP har stabiliserat sig. Betyder det att det kommer vara ungefär samma chans att komma in till hösten, eller minskar chanserna då? Dvs kan man vara garanterad plats med 20.00 + 1.7 till hösten 09?

Jag förstår att det är fler sökande till hösten, men så stor skillnad kan det väl inte vara?
Tacksam för svar.
Med uttrycket att den har "stabiliserat sig" menar jag att gränsen verkar ligga stabilt på 20,00+1,6; får man 1,5 så är chansen mycket liten för antagning medan om man får 1,7 så är man i princip garanterad antagning (särskilt om man söker till alla lärosäten). Har man 1,6 så är det osäkert ifall man blir antagen och chansen är bättre inför våren än inför hösten.
(Det kan dock vara så att gränsen sakta kryper nedåt mot 1,5 med tanke på att relativt många med 1,6 har blivit antagna redan i första urvalet nu.)

Vilken reservplacering har du?
Låst