KI med hp 1,9

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
MariaE
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:31

KI med hp 1,9

Inlägg av MariaE »

Hej!
Jag bara undrar om någon vill spekulera i hur höga mina chanser är att komma in på Karolinska nu i vår med 1,9 på högskoleprovet. Förra våren, enl statistiken här, så räckte 1,9 (i alla fall för några). Nu har de ju typ dubblerat hp-kvoten (eller har jag missförstått något?), så då borde ju 1,9 vara åtminstone lite säkert. Right?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: KI med hp 1,9

Inlägg av empezar »

Det var bara folk med 1,9 och 2,0 som antogs via HA-kvoten i våras. Därför kommer HP-kravet inte sänkas alls med borttagandet av den kvoten. Däremot kanske chansen ökar, om än marginellt, att bli antagen med 1,9.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI med hp 1,9

Inlägg av Nils »

Dessutom tillfördes HP-kvoten platser i samband med minskningen av antalet PIL-platser, vilket också underlättar.

1,9 är dock inte alls säkert eftersom det antagligen är fler med 2,0 som verkligen siktar in sig på KI (istället för att nöja sig med och satsa på det lärosäte de får i första urvalet) nu när de märker att de har en god chans där.

Allting sammantaget skulle jag säga att du har en chans att bli antagen med 1,9 men risken är större att du inte blir antagen.
Låst