Hur funkar boende, KI?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Abdullah
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jul 2012, 14:19

Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Abdullah »

Hej,

detta kanske låter lite dumt men men.. Hur funkar det med bostad på Ki? Hur svårt är det att få ett rum? Borde jag redan ställa in mig på bostadskön och isf vilken? Hyran? något annat jag borde veta osv..

Jag ska börja på ki VT13.

Help please! jag vet inget om detta ^^
Abdullah
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jul 2012, 14:19

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Abdullah »

Kan någon snälla svara?

jag är så orolig!
Betong

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Betong »

Tja, så fort du börjar plugga kan du ställa dig i studentbostadskön, men det kräver att du går med i kåren (Medicinska föreningen). Du kommer att få träffa folk från kåren när du börjar på KI, så fråga dem när det väl blir aktuellt!

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur lätt det är att få tag på bostad på detta sätt, några i min klass lyckades få en studentlägenhet redan första året. För de flesta gäller dock att försöka hitta en bostad på annat sätt. T.ex. kan man hyra lägenheter i andra hand, dvs från privatpersoner hyr ut sina lägenheter. Annonser för detta brukar ligga ute på blocket.

Vissa i min klass har anhöriga i Stockholm som de bodde hos ett tag tills de hittade egna lägenheter, men jag antar att detta inte är ett alternativ för dig.

Notera också att Stockholm är en stor stad men kollektivtrafiken är väl utbyggd så titta inte bara på lägenheter precis intill KI utan kolla på andra ställen också. Ett tips är att sen att gå in på http://www.sl.se, där kan du se hur lång tid det tar att åka till KI från lägenheten som du är intresserad av.
Abdullah
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jul 2012, 14:19

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Abdullah »

Jaha ok nu vet jag lite mer. Tack!

Men vet du hur mycket hyrorna brukar ligga på? vart brukar de flesta ki studenter bo? har ki själv lägenheter som de hyr ut?

får jag fråga vart du själv bor? :)
Betong

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Betong »

Hyrorna varierar kraftigt och beror på många faktorer. Jag är själv inte så insatt så någon annan får gärna flika in. Tänk på att innerstan generellt är dyrare än förorterna, så titta som sagt inte bara efter lägenheter som ligger centralt.

Sen så beror det också på hur du skaffar lägenheten. Studentlägenheter kan gå på omkring 3000 i månaden, men räkna inte med att få tag på en sådan lägenhet direkt när du börjar eftersom man oftast behöver ha stått i bostadskön ett tag. När det gäller andrahandskontrakt finns det egentligen inget tak, ju mer du kan tänka dig att betala desto större chans har du att få tag på en lägenhet. Kolla runt på blocket så kommer du se ungefär vad hyrorna kan ligga på.

Vet inte hur de "flesta" bor om jag ska vara ärlig. KI har vad jag vet inga lägenheter som studenter kan hyra, utan det är snarare till utländska forskare i sådana fall. Själv bor jag med mina föräldrar i en förort utanför Stockholm. Det tar mig ca. 40 minuter att åka in till skolan.
Betong

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Betong »

Jag glömde säga att man även kan vara inneboende hos någon, dvs. att du får hyra ett rum i någons lägenhet. Detta kanske kan vara ett alternativ tills du hittar något eget. Jag vet några som har gjort detta och det har funkat i de flesta fallen.

Här kan du hitta en del annonser för både lägenheter och folk som söker inneboende: http://www.blocket.se/stockholm/lagenhe ... =3020&st=u
Betong

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Betong »

Du kan även kika på följande sida som liknar blocket men den är mer inriktad mot studenter:

http://www.akademiskkvart.se
Abdullah
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jul 2012, 14:19

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Abdullah »

Gud va snäll du är! Stort tack! :)

Jag kan inte lägga dig som vän eller skicka PM till dig?
Abdullah
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jul 2012, 14:19

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Abdullah »

tack för länkarna! vilken termin är du på? Hur många timmar om dagen brukar du plugga för att klara dig? :)
Lundis
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2010, 12:20

Re: Hur funkar boende, KI?

Inlägg av Lundis »

Jag hade ett konto tydligen! Du kan skicka PM men inte säkert att jag svarar så ofta. Jag ska börja T3 och vad gäller antalet timmar så är det väldigt individuellt. Hur mycket tid man behöver lägga ner beror på studieteknik, inlärningsförmåga och inte minst ambitionsnivå. Vissa pluggar för att klara tentan precis på gränsen medan andra ligger i hårdare för att lära sig mer.

Jag är bland de som hittills lagt ner väldigt mycket tid, men å andra sidan har jag klarat tentorna med stor marginal. Det gäller att hitta en balans mellan plugg och fritid, vilket kan vara svårt för vissa (inklusive mig själv) i början. Jag siktade på att plugga 40 timmar i veckan, och då räknade jag in föreläsningar, självstudier, seminarier och allt annat (dock inte raster). Detta innebar att jag låg i rätt hårt på vardagarna men kunde oftast ta det ganska lugnt över helgerna. Med facit i hand kan man säga att jag lärde mig mycket och klarade mig väl, men hade kunnat ta det lugnare och ändå klarat mig ändå. Som sagt, man lär sig efter ett tag. Ett tips är att göra ett Excel-dokument och skriva in varje dag hur många timmar man har pluggat. På så sätt VET man hur mycket man faktiskt har pluggat.
Skriv svar