Andel av kurslitteratur på engelska?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Andel av kurslitteratur på engelska?

Inlägg av DrMeister »

Hur stor del av kurslitteraturen på KI´s läkarprogram är på Engelska :konfys: . Har hört att senare delen av utbildningen år 4-5 främst tillämpar engelskspråkigt
kursmaterial( böcker - men även genomgångar och föreläsningar). Jag vet inte riktigt huruvida detta stammer eller ej. kanner dock att detta vore givande att fa veta med tanke pa att jag fick besked om att jag antagits till Karolinska Institutet nu till host :smart:
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av DrMeister »

Skulle uppskatta svar från flera som pluggat/pluggar på KI tack på förhand
just nu

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av just nu »

DrMeister skrev:Skulle uppskatta svar från flera som pluggat/pluggar på KI tack på förhand
Jag har inte supermycket erfarenhet då jag precis gått klart T1. Enligt vad jag hört det mesta av kurslitteratur under preklin är på engelska medan under den senare delen av utbildningen blir alltmer på svenska.

Under T1 hade vi alla böcker på engelska (förutom en bok i cellbiologi som var på svenska. Den var mer som stödbok). De allra flesta föreläsningar, labbar, projekt och seminarium var på svenska även om de på engelska förekom också. Det varierade från grupp till grupp beroende på handledare.
Vår grupp fick skriva en labbrapport på engelska och hade ett par seminarium på engelska. Enstaka grupper "råkade ut" för betydligt mer engelska.
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av DrMeister »


Under T1 hade vi alla böcker på engelska (förutom en bok i cellbiologi som var på svenska. Den var mer som stödbok). De allra flesta föreläsningar, labbar, projekt och seminarium var på svenska även om de på engelska förekom också. Det varierade från grupp till grupp beroende på handledare.
Vår grupp fick skriva en labbrapport på engelska och hade ett par seminarium på engelska. Enstaka grupper "råkade ut" för betydligt mer engelska.


Får man skriva tentorna på engelska med detta i beaktande? det vore ju märkligt om man inte fick det.

Men har du ett humm om hur det kommer se ut T2,T3 etc jag menar består hela preklin av engelsk kurslitteratur och undervisning från det du har hört?
:huh:
just nu

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av just nu »

Vi fick kurslistan för T2 och det är exakt samma sak även där, dvs. alla böcker är på engelska förutom en icke-obligatorisk svensk stödbok i immunologi (som är mer av en översiktlig karaktär).
Några böcker använder man under alla de första tre terminerna (histologi, anatomi, fysiologi) sedan finns det böcker som tillkommer varje termin utöver de, t.ex. biokemi under T1, immunologi under T2, neuro under T3.

Jag vet ärligt talat inte ang. möjligheten att skriva duggorna=deltentamina och terminstentan på engelska. Frågan har aldrig tagits upp.

Du kan kika mer på kurslitteratur på utbildningens sida under "Grundinformation", "Kursplan" för varje kurs om du vill.
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3850021

Kanske får du ett bättre svar här från någon som gått flera terminer på KI.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av empezar »

Efter 2,5 terminer i Umeå har inte en enda bok i den rekommenderade kurslitteraturlistan varit på Svenska. Äldrekursare rekommenderade dock boken Cellbiologi (som nämnts ovan), och den var ju på svenska. Den var dock väldigt tunn och enkel.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av DrMeister »

empezar skrev:Efter 2,5 terminer i Umeå har inte en enda bok i den rekommenderade kurslitteraturlistan varit på Svenska. Äldrekursare rekommenderade dock boken Cellbiologi (som nämnts ovan), och den var ju på svenska. Den var dock väldigt tunn och enkel.
Till just nu och Empezar( samt alla andra där ute på cybernet) finns det några böcker från de rekommenderade listorna som ni kan REKOMMENDERA ( typ de som det råder census om är bäst) för en kommande T1:are? + kan man låna böcker etc eller hur skrapar man ihop till allt kursmaterial på CSN-bidrag , är böckerna dyra eller? Tips på hur man fixar det där skulle också uppskattas :smart:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av empezar »

Jag går ju inte på KI, men för cellbiologi (som man läser på T1 i Umeå) rekommenderar jag Essential Cell (Alberts et al) och Medical Biochemistry (Baynes). Cellbiologi (Erlandsson-Albertsson) är en bra stödbok för de tidigare delarna av cellen, och i Umeå klarar man sig bra på denna ungefär första halvan av kursen, sedan blir den alldeles för enkel.

Kan inte ge så mycket mer råd än så.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av MedStud »

DrMeister skrev: Till just nu och Empezar( samt alla andra där ute på cybernet) finns det några böcker från de rekommenderade listorna som ni kan REKOMMENDERA ( typ de som det råder census om är bäst) för en kommande T1:are? + kan man låna böcker etc eller hur skrapar man ihop till allt kursmaterial på CSN-bidrag , är böckerna dyra eller? Tips på hur man fixar det där skulle också uppskattas :smart:
Biochemistry. (Champe Harvey Ferrier skrev min, men nån har försvunnit från nya upplagan). Täcker all biokemi på T1 och lite till. I princip ett måste.
Histology a text and atlas. Ross. Histologi är inget stort ämne på tentorna, men den här boken går på ett väldigt bra sätt igenom cellbiologin och på senare kurser även immunologi. Den innehåller mycket mer än bara histologi, och även om man får väldigt fina handouts på de flesta föreläsningar får man ALDRIG handouts i histologi. De vill att man köper boken.
De här böckerna täcker tillsammans väldigt mycket av T1. Jag föreslår att du bara köper dem.

De som köpt Alberts (The Cell) använder den i varierande grad. De flesta orkar inte bära den annat än i undantagsfall och många använder den väl utförliga boken som fotpall. Cellbiologi är mer portabel, men innehåller inte mycket mer än histologiboken. Och kommer inte hjälpa dig särskilt mycket på framtida kurser heller, olikt histologiboken.

Embryologi kan man klara utan separat bok.
Fysiologibok behövs inte nu, men sen.
Anatomi behövs väl inte på ett bra tag, men den är väldigt trevlig att ha.
just nu

Re: ANDEL AV KURSLITTERATUR PÅ ENGELSKA?

Inlägg av just nu »

DrMeister skrev: Till just nu och Empezar( samt alla andra där ute på cybernet) finns det några böcker från de rekommenderade listorna som ni kan REKOMMENDERA ( typ de som det råder census om är bäst) för en kommande T1:are? + kan man låna böcker etc eller hur skrapar man ihop till allt kursmaterial på CSN-bidrag , är böckerna dyra eller? Tips på hur man fixar det där skulle också uppskattas :smart:
För T1 på KI skulle jag rekommendera endast 2 böcker: Biochemistry (Harvey, 5e ed.) och Histology, a text and atlas (Ross, 6e ed).
Egentligen är det endast 1 bok som är ett absolut måste på: BIOCHEMISTRY. Och som ny kostar den endast ca 230kr på lycknis.
http://lycknis.se/

Du klarar dig utmärkt även med en äldre upplaga som du kan köpa begagnad för ca 100-150kr. Kolla anslagstavlor på KI.
Vad gäller begagnad kan man kolla även bl.a. Lycknis boktorget, blocket och http://www.kurslitteratur.se/

Eftersom histologyboken använder man under T1-T3 så tycker jag personligen att det är lika bra att skaffa den från början. Den tar upp en del cellbiologi och anatomi med.

The Cell och Embryology böckerna kan du hoppa över. Du klarar dig bra med föreläsningar och internet.
Jag kom över begagnade äldre upplagor av The Cell och Cellbiologi väldigt billigt. Skulle aldrig lägga ut 800kr+400kr för nya.

Du behöver inte känna att du måste köpa all litteratur och på en gång.
Anatomiatlas och Physiology kan du vänta med till T2.

Lånetiden på kursböcker på KI's bibliotek är tyvärr endast en vecka. Men det finns många bibliotek i Stockholms län som har Cellbiologi med lånetiden 1 månad om man är beredd på att åka till utkanterna.

Som sagt man kommer billigare undan om man lånar av äldre kursare, på biblan eller köper begagnad.
Du kan låna The Cell, Cellbiologi och Embryology (Larsen) av mig om det kniper.
Skriv svar