Plugga i Linköping

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
gast

Plugga i Linköping

Inlägg av gast »

Hej! Jag har beslutsångest över om jag ska söka till Linköping eller Örebro till våren. Det verkar vara lättare att hitta bostad i Örebro, men är det värt att plugga i Linköping? vilka fördelar/nackdelar finns med Linköping?
Gäst

Plugga i Linköping

Inlägg av Gäst »

troligen lite bättre studentliv i Linköping. Upplägget för utbildningen är typ samma(PBL) så välj efter stad IMO.
forczen

Plugga i Linköping

Inlägg av forczen »

Håller med tidigare svar! Bättre studentliv i Linköping. Det viktigaste är att du funderar över vilken stad du kan tänka dig spendera de kommande 5,5 åren. Kan också vara bra att kolla på hur utbildningen är upplagd med arbeten, utplaceringar (ex i Örebro kan man även hamna i Falun, Karlstad, Karlskoga och lindesberg på senare terminer) och annat som kanske kan påverka ditt val.

Men utbildningsmässigt väldigt lika med PBL även om Linköping funnits längre och är mer rutinerat.
Qapla

Plugga i Linköping

Inlägg av Qapla »

Jag läser andra året i Linköping och känner folk som läser senare terminer i Örebro. Som jag har förstått det så har Örebro fortfarande en del "spädbarnssjukdomar" då det är en så pass ny utbildning. Det är inte helt genomtänkt på alla plan alltid. Däremot tror jag att de har en enorm kapacitet och kan absolut vara värt att tänka sig.

Linköping har en helt underbar studentkultur och mycket roligt som händer. Lägger man manken till så är det inte något stort problem att få sig boende i Linköping. Jag fick tag i en hyresrätt i första hand innan jag flyttade hit och har nu bytt till en större lägenhet i första hand för att flytta ihop med tjejen. Utbildningen i sig håller en riktigt bra kvalitet och när du kommer till våren så har de dessutom byggt färdigt alla de nya delarna av sjukhuset som är byggda för föreläsningar.

Rekommenderar verkligen dig att söka till Linköping, men jag tror även att Örebro säkert inte är ett dåligt val.

Lycka till med valet, och jag hoppas man får se dig i krokarna till våren.

/ Q
Skriv svar