Tillgodoräknande från sjuksköterskeprogrammet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Tillgodoräknande från sjuksköterskeprogrammet

Inlägg av AMB »

Önskar lite tips på vad man kan tillgodoräkna sig i Linköping, Har läst SSK utbildning ( De samläser väl m SSK fortfarande?).
+ cellbiologi 15p, genetik 5p. vad från dessa områden har andra fått tillgodoräkna sig, hur många poäng o på vilken termin ?

Hur många dagar/timmar / vecka ligger det obligatoriska moment första året?
ABH

Re: Tillgodoräknande Linköping

Inlägg av ABH »

Hej! Om du läst SSK i Linköping kommer du att kunna tillgodoräkna dig HEL-kursen, som är det första du gör i T1 på ca sju veckor. Det är det enda du kan tillgodoräkna dig under studietiden. Att ha läst genetik och cellbiologi är en fantastisk tillgång första året, men inget du kan tillgodoräkna dig då alla kurser är invävda i varandra, man läser teman istället (t.ex. när man läser om levern läser man fysiologi, anatomi, histologi, embryologi osv., inte de kurserna var för sig).

De obligatoriska momenten är inte alls särskilt många! Basgrupper 2x2 timmar i veckan, där man max får missa 2 st per termin, och vissa labbar och annat. Samtalsstrimman är också obligatorisk. Så du kan välja precis hur mycket du vill gå på föreläsningar och annat kul!
putsan

Re: Tillgodoräknande Linköping

Inlägg av putsan »

Hej!

Är också sjuksköterska från början och undrar därför om det överhuvudtaget är möjligt att söka i det särskilda urvalet på LIU? Hur beräknas då detta och vilken process ska man genomgå?

Tacksam för svar,
Sandra
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Tillgodoräknande Linköping

Inlägg av AMB »

Nu vet jag av erfarenhet att det INTE är så enkelt att tillgodoräkna sig från SSK om man läser läkarprogrammet i Linköping!
Läst SSK i Halmstad, med samma innehåll som HEL kursen i Linköping.... fick INTE tillgodoräkna mig det... förklaringen jag fick är att HELkursen är just HELkursen , eftersom ingen av mina delkurser hette något likvärdigt (innehållet tycks spela mindre roll) så fick jag alltså inte tillgodoräkna dem...
Har nu en överklagan liggande hos VHS, tyvärr tar det tid och något besked därifrån har jag ännu inte fått...
putsan

Re: Tillgodoräknande Linköping

Inlägg av putsan »

Får jag fråga dig "AMB" i vilken kvot du sökte samt med vilka poäng du kom in? :)

/Sandra
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Tillgodoräknande Linköping

Inlägg av AMB »

1,65 i HPSU kvoten
putsan

Re: Tillgodoräknande Linköping

Inlägg av putsan »

Då tolkar jag det som att du fick 1,55 på högskoleprovet och att man sedan adderade 1,0 till högskoleprovet som det står enligt det särskilda urvalet?

Tacksam svar!
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Tillgodoräknande Linköping

Inlägg av AMB »

Blev lite fel där.. 1,65 plus 1,0 som jag glömde sökte alltså m 2,65 :)
putsan

Re: Tillgodoräknande som sjuksköterska

Inlägg av putsan »

Tack för svaret! :)

Hur länge hade du då jobbat som sjuksköterska för beräknad arbetslivserfarenhet?
Var det krångligt att ansöka med alla blanketter och intyg/arbetsintyg?
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Tillgodoräknande som sjuksköterska

Inlägg av AMB »

..... har aldrig jobbat som SSK, slutade utbildningen i våras.... arbetslivserfarenhet för att söka HPSUkvoten är 2 år på minst halvtid som ex som USK personlig assistent mm. står bra info på universitets hemsida...
Skriv svar