Möjlighet att byta från Umeå?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
icequeen
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:58

Möjlighet att byta från Umeå?

Inlägg av icequeen »

Hej! Jag läser för nuvarande T1 i Umeå. Det jag undrar är om det finns en realistisk möjlihet att få byta till något annat universitet i Sverige (helst KI eller GU) någon gång de närmaste terminerna? Om inte funderar jag på att hoppa av nu och börja på nytt till våren. Problemet är ju bara att jag inte kan vara helt säker på att kommma in på något annat ställe till våren, ifall jag inte förbättrar mitt hp (1,8). Orsaken till detta är att pojkvän och familj finns i södra Sverige. Dessutom vill jag verkligen bo i en större stad... Jag vill inte slösa bort min tid då jag vet att det är läkare jag vill bli, så att kunna tillgodoräkna sig T1 och kanske fler terminer skulle vara bra. Hur funkar det med tillgodoräkning? Får man hoppa upp en termin direkt (i så fall, ska man skriva de tidigare tentorna igen?) eller måste man vänta på att de andra kommer ikapp? Jag tycker att det är helt ok att skriva tentorna igen, så länge man inte får vänta på att de andra ska ta sig till terminen där man slutade...

Till KI måste man ju söka via den vanliga vägen för att sedan eventuellt få tillgodoräkna sig. Hur stor är chansen att man blir antagen till en högre termin där eller någon annan stans? Måste man ha fruktanskvärt tungt vägade skäl? Kan ett visat forskningsintresse öka möjligheterna att få byta?

Någon som vet om det går att få byta till högre termin i Norge?

Tacksam för svar
thensome
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jan 2010, 22:40

Re: Möjlighet att byta från Umeå?

Inlägg av thensome »

Vi hade en i klassen som kom in på GU. Han fick tillgodoräkna sig cellkursen, fick läsa en två veckors introkurs eller liknande.

Jag förstår att det kan kännas tungt att hamna så långt borta. Men, ge det en chans. Efter en termin pratade många av de som ville hem om att de nu kände sig hemma. Killen som for till GU ångrade sig en del, men nu blev det som det blev.
Skriv svar