Schema Umeå

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Schema Umeå

Inlägg av Gäst »

Jag har sökt in till Läkarprogrammet i Umeå nu Vt 2013. Efter högskoleprovet nu i söndags så är jag garanterad en plats och jag vet att detta är vad jag vill. Problemet är att jag har drygt 1,5 h pendlingstid enkel resa med tåg till Umeå och jag har inga möjligheter att flytta (villa, man med fast jobb, barn osv..). Jag har flera års studievana från universitetet sedan tidigare bl.a. 90 hp i biologi och kemi, så jag är medveten om att det kommer att bli tungt, men jag har bestämt mig. Jag har nu sökt online för att hitta schema och studieupplägg från Läkarprogrammet i Umeå, men det enda jag hittar är schemat för de första två introduktionsveckorna. Är det någon som vet vart jag kan finna detta eller förklara vilket studieupplägg och ungefärliga tider som gäller i Umeå? Så att jag vet vad jag ska ställa mig in på.
student ume

Re: Schema Umeå

Inlägg av student ume »

Gäst skrev:Jag har sökt in till Läkarprogrammet i Umeå nu Vt 2013. Efter högskoleprovet nu i söndags så är jag garanterad en plats och jag vet att detta är vad jag vill. Problemet är att jag har drygt 1,5 h pendlingstid enkel resa med tåg till Umeå och jag har inga möjligheter att flytta (villa, man med fast jobb, barn osv..). Jag har flera års studievana från universitetet sedan tidigare bl.a. 90 hp i biologi och kemi, så jag är medveten om att det kommer att bli tungt, men jag har bestämt mig. Jag har nu sökt online för att hitta schema och studieupplägg från Läkarprogrammet i Umeå, men det enda jag hittar är schemat för de första två introduktionsveckorna. Är det någon som vet vart jag kan finna detta eller förklara vilket studieupplägg och ungefärliga tider som gäller i Umeå? Så att jag vet vad jag ska ställa mig in på.
Umeå använder sig av PBL, problembaserat lärande. Detta innebär att en del av stoffet ska läsas in på egen tid och föreläses inte. Ungefärliga tider är ett svårt att säga vad det skulle kunna vara, men grovt räknat kan man säga att under de första två och ett halvt åren så är det föreläsningar i snitt 4h/dag. (ledig vissa dagar, undervisning heldag andra). Efter två och ett halvt år är man ute på klinik stora delar av tiden och börjar ofta vid åtta på morgonen.

Bara av ren nyfikenhet: Varifrån hade du tänkt pendla?
Gäst

Re: Schema Umeå

Inlägg av Gäst »

Tack!

Jag ska pendla från Kramfors.
t-ettan

Re: Schema Umeå

Inlägg av t-ettan »

Hej! Jag läser just nu T1 i Umeå och om vårens schema för dig bli som det schema vi har nu så borde det bli mekigt men inte omöjligt.

Den vanligaste dagen (särskilt under första halvan av kursen) är 09:15 ("Här i Umeå kan vi klockan och har således inte akademisk kvart") till 15:00.

Det händer även att det blir halvdagar till 12 och att vi börjar 08:15 eller 10:15. Någon lektion senare än 16 har vi inte med undantag för labbarna där man kan gå när man är klar (vilket klassen vart innan 16:00 alla gånger).

Från växthuset (busshållplatsen nära KBC-huset där man spenderar mesta tiden T1) så tar det ungefär 11 minuter till vasaplan om ditt tåg går därifrån eller 2 minuter till Universitetssjukhuset där du går 5 minuter till Umeå östra.

Angående case-metodiken funkar det ganska bra för pendlare i klassen, man brukar ses och gå igenom och jämföra och sådär innan/efter case-träffarna. Men de flesta pluggar nog själva.

Du borde nog vara mer rädd att missa nollningen :skrattar:
salome
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 dec 2012, 22:27

Re: Schema Umeå

Inlägg av salome »

Skulle nog också säga att schemat är ganska slappt då vi använder oss av case-metodik. Antal timmar man måste lägga ner på plugg är dock en annan sak...

Om du vill så kan jag mejla dig schemat för HT12, så att du får en ide om hur det ser ut.
Gäst

Re: Schema Umeå

Inlägg av Gäst »

Tack för svaren! Det vore väldigt snällt om du kunde mejla mig schemat.

jennie_ericsson@yahoo.se
Skriv svar