Tillgodoräknande från BMA

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Jiwe
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 dec 2010, 07:47

Tillgodoräknande från BMA

Inlägg av Jiwe »

Hejsan

Till vt 2011 påbörjar jag mina läkarstudier på Umeå universitet. I ryggsäcken har jag en examen inom biomedicinsk laboratorievetenskap, som biomedicinsk analytiker, och undrar om någon varit i samma sits och vet om man kan tillgodoräkna sig några moment? Jag räknar inte med att kunna tillgodoräkna nån hel kurs, men när jag tittat på kursplanerna så ser jag att jag redan läst en hel del områden som kommer igen.

God jul förresten, själv ligger jag hemma i en lättare lunginflammation. Inte något som stod längst upp på önskelistan.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräknande av moment på UMU som BMA?

Inlägg av Nils »

De som har läst biomedicin brukar kunna tillgodoräkna sig mycket prekliniskt.
Vet inte riktigt hur det är för biomedicinska analytiker dock...

Du bör kontakta deras studievägledning, det kan hända att du kan tillgodoräkna dig moment.
thensome
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jan 2010, 22:40

Re: Tillgodoräknande av moment på UMU som BMA?

Inlägg av thensome »

Nu vet jag inte vars du kommer att läsa. Dock är jag ganska övertygad om att det kan röra sig om enstaka labbar som du slipper. I Umeå löses det med diskussioner med respektive kursansvarige, och är en ytterst subjektiv process. Har du riktigt tur kanske du kan slippa undan AoF, som är mest mikrobiologi och labbar. Beror på hur mycket immunologi ni läst. Du gör enklast i att knalla till deras expedition och kolla vem du kommer att få som kurssamordnare, och fråga denne. (Nu råkade jag förutsätta att du kommer att läsa i Umeå)
Jiwe
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 dec 2010, 07:47

Re: Tillgodoräknande av moment på UMU som BMA?

Inlägg av Jiwe »

Tack för era svar. Precis som jag skrev i inledningen så är det Umeå universitet det handlar om. Jag räknar inte med att tillgodoräkna särskilt mycket eller något alls, tänkte bara att det kanske fanns nån som gjort samma sak och kan ge ett hum mellan tummen och pekfingret. Jag antar att det enda riktiga är att, som ni båda skrivit, kontakta studievägledare och expedition.
Skriv svar