Byte från Göteborgs Universitet till Örebro Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Emma

Byte från Göteborgs Universitet till Örebro Universitet

Inlägg av Emma »

Hej!

Jag har kommit in på läkarprogrammet vid Göteborgs Universitet och undrar om man kan söka till Örebro efter ett år och då tillgodoräkna det året vid GU, eller hur funkar det? Motsvarar de varandra på ett ungefär?
Samma sak från Göteborg till Uppsala - kan man tillgodoräkna första året?
Vart kan man annars kolla sånt här? Jag vill inte söka Örebro till exempel och hitta bostad där osv och sedan gå om ett år... Om ni förstår.

Tack på förhand!!
/Emma
forczen

Re: Göteborg till Örebro?

Inlägg av forczen »

Oh det är otroligt svårt att säga exakt hur mycket man får ta igen! När jag suttit och kollat igenom lite snabbt så upptäckte jag vissa saker som inte riktigt stämmer överens. Om det är någon som läser i götet och ser att jag har fel på någon punkt så säg gärna till!

T1 - Täcks i princip helt om man läst 1 år på GU. Det var någon liten sak om hormoner och njurfysiologi som inte fanns med men som läses under Termin 3 på GU. Så du skulle förmodligen bara behöva komplementera detta.
T2 - Här saknas det en hel del mellan ÖU och GU!

När det gäller termin 2 vid ÖU och hur mycket du redan har läst vid GU efter 2 terminer:

Reproduktion/Utveckling - du har redan läst ca 50% av kursen på GU.
Nutrition/Metabolism/Elimination - du har läst hela kursen på GU.
Försvar - kommer först termin 3 på GU så du måste läsa hela denna vid ÖU.

Sen kan det även tillkomma någon dag på Vårdcentral men det är ingenting jobbigt egentligen.

Det är aldrig riktigt lätt att byta lärosäte då det alltid är något man måste ta igen :) Men mellan GU och ÖU efter termin 2 kommer du garanterat att tvingas hoppa ner en termin. Alltså börja termin 2 och inte termin 3 som hade varit möjligt om utbildningsplanerna var lite mer lika.

Inlägget blev lite rörigt men hoppas det ger en hyfsad överblick över hur det skulle bli :)

//Daniel, Läkarprogrammet T5, Örebro
Skriv svar