Studentlivet i Örebro?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Studentlivet i Örebro?

Inlägg av Blomkruka »

Tja.


Nu till hösten kommer jag att bli antagen till läkarprogrammet i Örebro, men har ännu inte bestämt om jag ska gå eller inte. Jag kommer också ha goda möjligheter att komma in i Umeå, men av någon anledning lockar inte Umeå, trots att det ligger nära min hemstad.

Mina frågor:
1. Har man ens tid till sina intressen? Jag gillar musikproduktion (endast på pojkrumsnivå dock). Kommer jag ha tid att utöva det?

2. Jag har hört att Örebros studentliv ska vara lite dåligt i jämförelse med andra. Stämmer det? Kommer man nära sina kurskamrater? Eller blir det som kompisar man bara har på skolan? Blir man ett gäng som jag vet att man blir i andra städer, eller har folk sina kompisar på andra håll?

Jag kräver inte massa sittningar och jag kommer aldrig springa runt i en löjlig overall, men jag är en person som kanske inte så lätt lär känna nya människor, därför tror jag att ett det skulle underlätta om många är i den situationen att de kommer från andra ställen och att få känner någon sedan tidigare. Hur är nollningen för läkarstudenterna?

Hur är staden i övrigt?
forczen

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av forczen »

Hej blomkruka!

Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker inte att örebro har det mest extrema studentlivet utav lärosätena. Vi har vårat kårhus mm och en hel drös med föreningar som anordnar event eller pubar. I allmänhet så är det goda kontakter mellan terminerna.
För mig är det skönt då det inte konstant är en massa event som man känner att man måste vara med på.
Örebro som stad är härlig med det som en lite större stad normalt kan erbjuda i form av underhållning. Att vi ligger mellan stockholm och göteborg gör att det är lätt att ta sig till storstäderna

Jag kan lova att du kommer ha fritid nog för att kunna syssla med dina nöjen och umgås med andra. Utbildningen är flexibel och du kan själv lägga upp studierna till stor del.

Det är få i klasserna som ursprungligen kommer från Örebro vilket gör att många umgås mycket på fritiden med varandra. Intressen är ett bra sätt att finna personer att umgås med.

Introduktionen sker under sektionen serum tillsammans med några andra program som sjuksköterskor, arb-terapeut, biomedicin, bio.med analytiker m.fl. detta bidrar till att man umgås mycket över programmen och jag umgås mycket med både läkarstudenter, ssk och arb.ter.

För mer information om introduktionen kan du gå in och läsa mer på serumsektionen.se. Jag har senaste året suttit som vice ordförande för sektionen men avgick nu då jag har många andra projekt på G som kräver tid. Är dock fadder så kommer vara med och ta hand om er till hösten under introduktionen.

Ursäkta ganska torftligt svar men skriver från mobilen. Ställ gärna mer frågor!

Mvh
Daniel Forsman
Blivande T5
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av Blomkruka »

Tackar så mycket för svaret!

Själv bryr jag mig inte alls speciellt mycket om typiska studentevent, som sittningar och liknande, utan då föredrar jag nog vanliga hemmafester ändå.

Jag som jag skrev ganska tillbakadragen socialt. Har alltid varit blyg och haft väldigt svårt för att lära känna nya människor. Det är väl därför jag är lite oroad att jag kommer hamna utanför på något vis.

Okey. Några fler frågor som rör det sociala:

Vilka krav ställs på en students sociala förmågor? Jag vet ju att det är basgrupparbeten hela tiden. Är det höga krav på att man talar mycket i dessa möten, och tar egna initiativ till att tala, istället för att t.ex. vänta tills man blir tilldelad ordet?

Förekommer mycket seminarium, och vilka sociala färdigheter krävs för att klara av dem?
forczen

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av forczen »

Oh jag kan förstå den känslan!
I början var jag osäker och nervös och var lite orolig över att man inte skulle hitta några andra att umgås med och att man skulle hamna lite utanför. Jag deltog inte heller i introduktionen då jag pendlade första halvåret från Karlskoga som jag ursprungligen kommer från. Men basgrupperna är ett bra sätt att lära känna varandra i början och det är ett inbjudande klimat. Medicinska föreningen anordnar nu även en fest för nya terminen vilket gör att man kan lära känna äldrekursare. Som fadder inom introduktionen är det även mitt jobb att få er att känna er välkomna och få er att lära känna varandra.

Basgruppsarbetet är varierande och man får alla efter ett tag sin roll. Vissa kan prata mycket under vissa basgruppsfall och under andra nästa ingenting. Andra pratar lite för mycket :blinkar: Jag tror att det viktigaste att känna till är att man förväntas att bidra till arbetet. Sedan om det är i form av prata konstant i 3 min. Säga att man har hittat samma information eller diskutera är beroende på individen.
Man roterar inom gruppen över att vara ordförande som fördelar ordet (om ingen pratar) och driva gruppen framåt genom "stegen" med brainstorm, inventering, nya frågor mm. Eller att vara sekreterare som antecknar informationen på tavlan.
Men som sagt! Vi är alla olika! Och det vet alla som är med i gruppen och handledaren.

Seminarium förekommer även om det inte är i någon extremt stor grad. Många gånger har man inom mindre grupper en diskussion som man sedan presenterar med åsikter och kommentarer under sitt seminarium. Ibland kan ansvarige handledaren för seminariumet begära att du svara på en fråga.
För att klara av ett seminarium krävs det helt enkelt att du kan vara med och diskutera. Du behöver inte prata i 15 min men du ska visa att du hänger med och förstår.
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av Blomkruka »

Är det stressigt i början, med tanke på att många aktiviteter är ju när terminen har börjat, eller är början av terminen lite lugnare, rent pluggmässigt?

Jag antar att det finns en möjlighet att man lär känna sina basgruppmedlemmar rätt bra, med tanke på att man ju har samma basgrupp en hel termin. Så förhoppningsvis hamnar man med några man kommer överens med bra. Jag vill ju gärna ha kompisar utanför skolan också, och inte bara i basgrupperna.

Jag har ju ett problem att jag talar sällan på eget initiativ, och rädslan är väl att jag ska sitta där tyst och bara tänka på att "jag måste säga något nu" och pressa mig själv på det sättet. Oftast anser jag det enklare om det är t.ex. handuppräckning när man vill säga något.

Jag anser dock att det känns som ett roligt sätt att studera på, jämfört med många långa föreläsningar osv. Men rädslan för att inte klarar av det sociala är det som jag får lite oro inför.
Gäst

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av Gäst »

Första två veckorna är lugna rent pluggmässigt. Man har mer introducerande föreläsningar och sen basgruppsfall. Dagarna är därför långa och man har introduktion på eftermiddagarna. Första terminen är relativt lugnt och det blir mer studier terminerna som kommer.

Eftersom man är så pass länge med samma basgrupp känns det oftast mer som ett kompisgäng som diskuterar. Men jag måste säga att det var ganska jobbigt första månaden innan man kom in i det.

Tar man sig igenom första månaden så är det lugnt sen :)
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av Blomkruka »

Nu blir det många frågor på en gång kanske.

Jag föreställer mig att det ska vara svårt att veta exakt vad man ska studera på mellan gångerna man träffas i gruppen. Eller ställer man upp väldigt specifika grejer man ska plugga?
Forczen

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av Forczen »

Det är helt och hållet upp till gruppen!
För specifika frågor kan göra att basgruppen blir tråkig och för breda gör att det blir mycket att läsa in. Jag kan egentligen bara säga att man lär sig.

typiskt exempel på frågor från ett av de första basgruppsfallen var:
- Hjärtats generella anatomi/histologi
- "större" kärlen i kroppen
- lilla och stora kretsloppet
- hjärtats fysiologi

hjärtats fysiologi är en hel del att läsa om men det var en föreläsning om detta som gav oss bra "ramar" att hålla oss inom och inte gå in för djupt. Man läser otroligt mycket mer om hjärtat under termin 4 och lägger till patofysiologi. Dock är det aldrig negativt att läsa mer än man tror behövs! det har man med sig i framtiden
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av Blomkruka »

Okey, jo, jag antar att gruppen blir bättre efter ett tag på att få fram vad som ska studeras till nästa gång. Hur brukar en redovisning se ut då?

Men hur skulle du själv uppskatta att en person som är lite mindre socialt kompetent, än gemene man, skulle klara av alla dessa muntliga moment (seminarier och basgrupparbetet)? Och vad har du för tips för att det ska gå bättre? Framför allt i början, eftersom det är då jag är absolut försiktigast. När jag lär känna folk bra, vilket dock kan ta ett tag, brukar jag känna mig tryggare med att våga prata.

Tar gärna emot tips på hur jag ska skaffa vänner under nollningen/introduktionen!

Uppskattar att du tar dig tid att svara! Tack!
forczen

Re: Studentlivet i Örebro.

Inlägg av forczen »

Vi har frågor sedan förra mötet som vi använder och går igenom steg för steg tills vi är klara. Det kanske är någon som har hittat någon bra artikel eller nya framsteg som skett under senare år som inte är med i böckerna som man också tar upp och diskuterar.

Oh det blev svåra frågor nu! "mindre socialt kompetent" är ett ganska brett spektrum :P Om du vill bli läkare och drömmer om det så tror jag att du kommer att kunna ta dig igenom de hinder som väntar dig på vägen :) Ta det lugnt i början och lär känna din grupp. Du behöver inte som sagt berätta om hjärtats fysiologi i 5 min under basgruppen, utan många gånger är det viktigare att visa att man lyssnar och bidrar till diskussioner som andra har.

Under nollning/introduktionen så kommer ni att delas upp i olika grupper och ni kommer ha några faddrar som är era kontaktpersoner :) Vi kommer ha lite tävling och moment i dessa grupper under veckorna som kommer så ni kommer att lära känna eran grupp bra. Sen kommer vi som faddrar finnas där för er i allmänhet och hitta på spontana aktiviteter så ni aldrig har tråkigt :)
Skriv svar