Utvärdering av programmet här

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
guest1123

Utvärdering av programmet här

Inlägg av guest1123 »

Började T1 för några månader sedan här i Örebro. Nu ska jag ge min personliga åsikt angående läkarprogrammet här.

Positivt:
-Universiteten är väldigt fräsch, ny & modern.
-Läkarstudenterna har en egen superfin glasbyggnad, allt är nytt & modernt
-Staden är mysig, har allt och ligger i center, nära till många städer
-Personlig kontakt med lärarna, de vill hela tiden ha feedback från eleverna och försöker ta till sig all kritik och därmed förbättra.
-Liten klass, på ca 65-70 personer, man får bra kontakt med alla.
-Väldigt bra faciliteter ex universitetsbiblioteket är superstort & fint.
-Trevliga läkarstudenter & umgänge, events hela tiden.
-Campus: allt är samlat!!


Negativt:
Få föreläsningar
PBL är inte något för alla :/
Känns inte strukturerat
Känns lite flummigt ibland

Upplägget är sådan att en kurs= en termin. Det är en stor kurs, medicinskt temakurs 1, 2, 4 ... Inom den stora kursen har man teman vilka är: Respiration/Cirkulation, Neuro/Rörelse, Sinne/Psyke, Nutrition/Metabolism/Elimination.
Under ca 5-6 veckor arbetar man med ett tema, efter varje tema så har men en tenta värd 6-7 hp. Man brukar ha 3 tentor per termin.

Själva utbildningssystemet är PBL här= problembaserad lärande. Detta betyder att du delas in i en grupp med 7 andra personer och tillsammans med en handledare (som är antingen en biomedicinare eller läkare) så arbetar ni i en grupp två gånger i veckan. T.ex. på en tisdag så får gruppen ett fall, som kan vara en kort text eller kanske en bild på en person med ett sår på knät. Då ska man tillsammans i gruppen komma på vad fallet kan handla om : blod, immunförsvar, anatomi etc. Sedan går man hem och pluggar om fallet & frågorna som man skapar tillsammans i gruppen och på torsdag så presenterar man/diskuterar. På torsdan får man ett nytt fall tills på tisdag (obs dagar varierar, detta är bara exempel)

Problem som uppstår är att alla är inte så bekväma med att jobba i grupp och ha så mycket självstudier. Det blir oftast så att under basgruppen så är det kanske 4-5 st som är väldigt aktiva och några som inte är det, detta påverkar ens självförtroende samt hur handledaren ser på en.

Det är väldigt mycket fokus på PBL, seminarier och därmed förloras föreläsningar. Man kanske har föreläsningar 1-2 dagar per vecka= det blir i princip egna studier & pbl hela tiden. Speciellt i början, kan detta vara väldigt svårt och är lätt hänt att man förlorar fokus.

Själva universitetet är väldigt bra, fint & superfräsch (blev imponerad, har gått tdl i Göteborg innan som inte ens liknar/kändes som att man gick på universitet). Dock så får man tänka två gånger det här med pbl och även lite oro, i ju med att det är Sveriges nyaste/yngsta läkarprogram, då de äldsta eleverna går termin 5 nu. Det kan ju vara en fördel att gå den nyaste utbildningen...Eller tvärtom :P

Så välj Örebro om du:
Gillar att arbeta i grupp
Föredrar mycket självstudier & grupparbete än föreläsningar
Gillar att ha små deltentor istället för stora (detta är en fördel :) )
Liten klass, runt 65-70 pers, istället för 100+

Jag tror Umeå, Örebro & Linköping ligger lite mot samma håll gällande pbl & utbildningssystem.
forcen

Re: Utvärdering av programmet här

Inlägg av forcen »

Till ovanstående och andra som vill läsa PBL:

För närvarande läser jag T4 i Örebro och PBL är ett speciellt sätt att läsa på och det tar tid att komma in i det (om man någonsin gör det ^^)!
Men det ger även stor frihet i vardagen då man kan disponera tiden som man vill. Dock så ligger alltid kravet att man ska vara färdig med sitt arbete tills nästa basgruppsfall och man har som nämnts, 2 st basgrupper per vecka. Detta är både bra (då man tvingas läsa hela tiden) men även något som kan bli påfrestande med tiden då man aldrig riktigt kan ta en vecka med ledighet och senare ta igen det. Man har helt enkelt alltid ett fall som ska göras eller repeteras :)

Håller med ovanstående om allt som gäller campus, miljö etc etc.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Utvärdering av programmet här

Inlägg av empezar »

Intressant att nästan allt positivt handlar om hur fräscha lokalerna är, medan det negativa handlar om själva utbildningen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Emil
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 mar 2013, 16:14

Re: Utvärdering av programmet här

Inlägg av Emil »

Tråkigt att ens raljerande generaliseringar kring Örebro verkar besannas. Kvalitativ utbildning kommer alltid vara en produkt som växer fram med åren, tråkigt nog, men förhoppningsvis får man rätsida inom några terminer. Ledningen ska ju tydligen vara tämligen lyhörda.
forcen

Re: Utvärdering av programmet här

Inlägg av forcen »

Jag kan förtydliga lite till om det skulle behövas :)!

För mig som var den andra terminen som började kan jag bara säga att min utbildning är "hyfsad". Jag känner ingen tvekan om att när jag är klar om några år så kommer jag att ha fått en bra utbildning som når upp till dom krav som kommer att ställas på mig när jag ska börja min AT. Dock så blir det lite omvägar då vi tar smällen och banar vägen för de yngre terminerna, men i slutändan kommer jag ändå att ha dom kunskaper som förväntas.

Föreläsarna är engagerade och i största allmänhet känner jag att jag är tillfreds med deras kunskaper och pedagogiska förmåga. Läste 2 år innan till apotekare i Göteborg och för mig och många andra som är ovana med PBL i början så är det jobbigt tills man har kommit in i det :) Inget illa menat om PBL men det är frustrerande ibland men antar att så känner andra studenter på andra lärosäten som har liknande pedagogiskt tankesätt.

I allmänhet så är arbetstempot högt. T1 var plättlätt (30-40 timmar/vecka) men för varje termin har kraven ökat och nu på termin 4 kräver studierna för min del 40- 60h per vecka (det varierar beroende på om vi är ute på klinik, har temadagar, eller om det ligger inbäddat laborationer och seminarium) och det verkar som att det kommer fortsätta ligga runt detta under termin 5 efter samtal med andra kursare.

Men så är det i dagsläget. Vem vet, jag kanske sitter här om 2 år och förbannar programledningen för att utbildningen inte håller måttet men i dagsläget känner jag mig säker :) Väntar även med spänd förväntan på att se hur det blir VT-14 när första kullen går ut på sin kliniska del och vad betyget blir på den. Från termin 3 är vi ute minst 2v på klinik och 1v inom primärvården (först T7 kommer det att starta som vi kommer att kalla våran kliniska del då det blir mycket mer klinik än tidigare).
forcen

Re: Utvärdering av programmet här

Inlägg av forcen »

Det där om lokalerna kan jag hålla med lite om :P! Jag vet inte vad det är men jag känner att eftersom allt är så fräscht, små klasser, mycket event och lärarna är trevliga och frågar alltid om åsikter så känner man sig lite som hemma :) Vi har riktigt roligt tillsammans inom terminen och det känns inte som någon tävlan utan alla vill bidra och hjälpa varandra :) Lite skillnad från apotekarprogrammet där jag bara lärde känna ett fåtal utav alla och staden i sig inte var utformad för studenterna på samma sätt. Vi är inte i närheten av studentstäder som uppsala och lund men det är klart mycket mer än göteborg :) Fast det är ju även något som är min personliga smak och många skulle nog föredra göteborg eller stockholm.
Skriv svar