Veckopendla till Lund från Göteborg - realistiskt?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Blondie
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2008, 22:19

Veckopendla till Lund från Göteborg - realistiskt?

Inlägg av Blondie »

Chansen att komma in i Gbg är minimal nu efter andra urvalet, men jag har bättre chans att bli antagen i Lund...(reserv 11 i BG-kvoten)
OM jag blir antagen kommer jag försöka byta över till Göteborg inför termin 2 (måste kolla upp så att detta verkligen är möjligt) och tänkte veckopendla från Göteborg ner till Lund den här terminen (och egentligen inte befinna mer nere i Lund än vad som är absolut nödvändigt :oops: )

Tror ni att detta är realistiskt möjligt? Eller är det bara önsketänkande från min sida? (Vi håller på och bygger hus och har en liten dotter på ett år, så jag har inte direkt någon obunden livssituation :roll: )

Hur ser utbildningsupplägget ut i Lund? Jag har förstått att det har lite PBL-stuk? Är det föreläsningar varje dag/ hur mycket tid ges till enskilt studiearbete hemma?
Hur ser bostadssituationen ut (om jag blir antagen lär jag väl bli det i absolut sista stund)? Jag behöver isåfall bara enklast möjliga övernattningsmöjlighet (jag har sovsäck :D ) - vart skall jag leta/annonsera?

Ja, många funderingar här...Hoppas någon vill ta sig tid och ge mig lite råd!

Hälsningar,
Emma
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Veckopendla till Lund från Göteborg - realistiskt?

Inlägg av Nils »

Hej Emma!

För bostad, se denna sida:
http://läkarstudent.se/bostad.html#lund
(BoPoolen förmedlar andrahandsbostäder)

Vid nödfall går det att bo på vandrarhemmet Tåget men det är, som sagt, en nödlösning snarare än ett permanent alternativ.

För preliminärt T1-schema, besök:
http://www.med.lu.se/lakarutbildning/termin_1/grundkursen_vt_2009/preliminaert_schema_oeversikt

Ifall du blir antagen till Göteborg efter T1 är färdig så bör du kunna tillgodoräkna dig den där, det har iaf gått tidigare.
Skriv svar