Litteratur grundkursen Lund

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Martion
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 dec 2012, 23:02

Litteratur grundkursen Lund

Inlägg av Martion »

Hej!

Sitter här hemma och börjar bli lite smånervös inför starten av läkarprogrammet. Överväger att skicka iväg Ken beställning av den litteratur LU rekommenderar ( http://www.med.lu.se/laekarutbildning/t ... litteratur )

Undrar om någon av er kan tala om för mig om det verkligen är så att man behöver samtliga böcker för enbart grundkursen. Dessa skulle gå på nära 4000kr. Sen behöver man ju fler böcker inför cellbiologin.

Tacksam för råd!

Med vänlig hälsning,
Ivrig läkarstudent
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Litteratur grundkursen Lund

Inlägg av Wiiizzy »

Flera av böckerna som är listade är listade för att man kan använda dem senare terminer också. Det är dock inte lönt att köpa dem redan vid grundkursen då man ändå inte kommer att läsa dem på ett bra tag.
Att köpa Marieb (Human Anatomy & Physiology) är typ standard. I min mening är det en ganska trevlig bok och du får användning för den på senare terminer också. Många klarar sig dock utan att köpa någon bok till grundkursen. Själv kanske jag bara läste 10 sidor i den under grundkursen. Man kommer långt på handouts och Wikipedia.
I min mening räcker Marieb och en cellbiologibok (för cellebiologikursen) gott och väl för hela termin 1.
Sen lånade jag en genetikbok och en biokemibok under terminen också, det är relativt få sidor att läsa i de böckerna.
Det är ingen stress med böckerna. Kursledare kommer ge information vid terminstart och äldrekursare kommer att ge tips. Några veckor in brukar det annordnas en bokbytardag som är ett bra tillfälle att köpa äldrekursares böcker om man vill ha begagnat.
Martion
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 dec 2012, 23:02

Re: Litteratur grundkursen Lund

Inlägg av Martion »

Känns genast mycket bättre! Tack för hjälpen! Följer ditt råd och avvaktar med litteraturen.
boron
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jan 2013, 15:12

Re: Litteratur grundkursen Lund

Inlägg av boron »

Hej!
Har en fråga till wiiizzy; har ni fått lärandemål för T1 med SOLO-Taxonomi klassification (dvs s1,s2,s3...)?. Undrar bara om du har de i pdf format för att på Medicinska fakulteten, läkarprogrammet T1 hemsida så ser man endast det kursplanet som inte är lika specifikt.
Tack!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Litteratur grundkursen Lund

Inlägg av Wiiizzy »

boron skrev:Har en fråga till wiiizzy; har ni fått lärandemål för T1 med SOLO-Taxonomi klassification (dvs s1,s2,s3...)?
Svar nej. Har för övrigt aldrig hört talas om det.
boron
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jan 2013, 15:12

Re: Litteratur grundkursen Lund

Inlägg av boron »

OK; tänkte att alla uni hade det , bl.a KI har det (t.ex http://pingpong.ki.se/public/pp/public_ ... (I-II).pdf) och örebro har dessutom liknande lärandemål (förutom att de inte ger "sidor" som man ska läsa)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Litteratur grundkursen Lund

Inlägg av Wiiizzy »

Har för mig att det finns något hjälpdokument för just grundkursen där det står mer i detalj vad man ska kunna och hur målen ska tolkas. Det finns nog i så fall endast för grundkursen och ligger i så fall under det lösenordsskyddade kursbiblioteket, som man får tillgång till när kursen börjar. I övriga kurser ska vi kunna tolka målen själva från de kursmålsdokument som ligger på hemsidan. Det är fö ganska smart att kolla på gamla tentor också för att se vilken nivå det ligger på.
Skriv svar