Lund: Missa PBL?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Pontus
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 dec 2012, 01:12

Lund: Missa PBL?

Inlägg av Pontus »

Hej!

Jag kommer till våren börja plugga till läkare i Lund, något jag har sett fram emot ett bra tag och det känns otroligt skönt att det snart sätter igång! Nu på julafton uppstod dock ett litet problem som eventuellt kommer ställa till det lite för mig på T2. En släkting fyller jämnt i slutet av september och har då bestämt sig för att bjuda med släkten på en resa i en vecka.

Enligt schemat som finns för denna höstens T2:or verkar det röra sig om läsvecka 4 eller 5 som påverkas (resan är lördag-lördag). Enligt samma schema är det också bara PBL som är markerat som obligatoriskt moment. Är det möjligt att komplettera detta på annat sätt? Är det ens görligt att missa en hel veckas studier eller tar jag mig vatten över huvudet om jag åker iväg?

Resan ska bokas senast den 27 december, så jag räknar inte med att kunna få något svar från universitets sida. Någon som har egna erfarenheter från en sådan här situation? Skulle visserligen kännas surt att missa resan, men utbildningen har definitivt högre prioritet.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Lund: Missa PBL?

Inlägg av empezar »

Antingen gör du om momentet terminen efter (om du t ex missar en obligatorisk föreläsning eller praktiskt moment, men om det gäller PBL så är det nog inte nödvändigt), eller så får du skriva ett PM (vid fallavslut). Det är lite jobbigare att skriva PM eftersom man inte kan "komma undan" med att inte kunna saker som man kan vid fallredovisningar, men då kan du ju i alla fall åka bort.

Det här gäller i alla fall i Umeå och Uppsala, men jag skulle bli förvånad om läkarstudenter inte hade möjlighet att vara frånvarande en vecka från studierna i Lund :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Lundastudent

Re: Lund: Missa PBL?

Inlägg av Lundastudent »

Såvitt jag minns så fanns det en gräns vid cirka 3-4 tillfällen per termin innan det blev aktuellt att göra om PBL-tillfällen under nästa termin, alternativt fick man göra någon kompletteringsuppgift per missat tillfälle. Tror det varierade lite från termin till termin.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Lund: Missa PBL?

Inlägg av Wiiizzy »

Tror att det officiellt heter att man inte får missa PBL alls. Förståelse visas självklart vid sjukdom. Sen vad som händer när man väl missar är en annan fråga. Det kan se lite olika ut. (De har varit tuffare mot oss på termin 2 än de var när vi gick termin 1.) Ibland händer inget om man som du missar en vecka. Ibland får man göra en kompletterande uppgift. Missar man flera gånger kan man underkänd på PBL och får då göra om de fallen nästa termin.
Pontus skrev:Är det ens görligt att missa en hel veckas studier eller tar jag mig vatten över huvudet om jag åker iväg?
Det går definitivt att missa en vecka på T2. I regel bygger kunskaperna inte så mycket på varandra från vecka till vecka under T2 och det går därför utmärkt att läsa ikapp (eller i förväg för den planerande) när tillfälle ges.
Pontus
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 dec 2012, 01:12

Re: Lund: Missa PBL?

Inlägg av Pontus »

Tack så mycket för svaren! Såg till att resan bokades med ombokningsskydd om det skulle visa sig att det blir några problem.
Skriv svar