Skånsk tidning: "läkarstudenter dåliga på anatomi"

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Skånsk tidning: "läkarstudenter dåliga på anatomi"

Inlägg av Nils »

Tidningen City Lund har publicerat en artikel om brist på anatomiska kunskaper hos skånska läkarstudenter.

Studentkåren har kartlagt den anatomiska undervisningen och en slutsats är att studenternas anatomiska kunskaper "uppvisar bitvis stora brister - trots att ämnet utgör en av grundstenarna inom medicin". Den praktiska undervisningen påverkas negativt och likaså patientkontakten, enligt rapporten.

Enligt rapporten har läkarutbildningen i Lund minst undervisningstid inom anatomi i hela Sverige. Tidningen intervjuade även programdirektören:
- Det finns en del brister. Vi har till exempel ingen verksam professor eller lektor i ämnet och det måste vi försöka ordna.
Det har även införts latinundervisning och omläggningar av kursinnehåll för att förbättra situationen och det har bildats en arbetsgrupp för att se över anatomiundervisningen.


Du hittar artikeln här:
City Lund 2012-10-17 (bläddra till sida 6)
LundVT13

Re: Skånsk tidning: "läkarstudenter dåliga på anatomi"

Inlägg av LundVT13 »

Med tanke på att jag planerar på att läsa i Lund nu till våren, bör jag överväga välja ett annat lärosäte istället?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Skånsk tidning: "läkarstudenter dåliga på anatomi"

Inlägg av Nils »

Bredden på de anatomiska strukturer man skall lära sig i Lund är, mig veterligen, tillräcklig - det är snarare mer repetition som behövs.

Under de första terminerna har man relativt mycket egen studietid och med den inräknad har studenterna egentligen tillräckligt mycket tid för att hinna inpränta allting så att det "sitter i ryggmärgen".
Sedan bör man även repetera relevant anatomi inför motsvarande områden på de kliniska terminerna, särskilt inför kirurgiterminen.

Om du verkligen vill ha dissektioner / obduktioner så kan andra lärosäten locka med det, annars tycker jag att du kan fortsätta sikta på Lund.

(Jag utgår ifrån att du upplever en mer än marginell skillnad mellan Lund och ditt andrahandsalternativ.)
Skriv svar