Kurslitteratur för HELA läkarprogrammet i Lund

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Ivrigefterkunskap

Kurslitteratur för HELA läkarprogrammet i Lund

Inlägg av Ivrigefterkunskap »

Hej, det är så att jag ska läsa till läkare nu till våren i Lund och behöver råd om kurslitteratur som jag redan vill köpa nu.
Jag hade mer tänkt mig böcker som är användbara genom HELA utbildningen och pga det ser jag ingen anledning till varför jag inte redan nu borde läsa lite i förväg och införskaffa nödvändiga böcker. Jag har kollat lite runt olika trådar och dessa följande sägs vara användbara genom hela programmet:

Sobotta: Atlas of Human Anatomy, vol 1 & 2, Elsevier
Feneis: Anatomisk bildordbok, Liber
Cooper, G M: The Cell - A Molecular Approach, WH Freeman and Company

Vilka böcker tycker ni är så pass viktiga och användbara genom hela läkarprogrammet som ni rekommenderar att införskaffa och fördjupa sig i?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kurslitteratur för HELA läkarprogrammet

Inlägg av empezar »

Guyton eller Boron lär du läsa ett par gånger.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyfiken

Re: Kurslitteratur för HELA läkarprogrammet

Inlägg av Nyfiken »

Tänkte fortsätta tråden: någon som kan tipsa om någon bra hemsida/affär som säljer anatomiska modeller och material till ett bra pris för läkarstudenter?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kurslitteratur för HELA läkarprogrammet

Inlägg av empezar »

Det finns nog alltid läkarstudenter på högre terminer som vill bli av med sådant efter anatomikurserna är klara :) Bättre pris än de ger lär du inte hitta någonstans.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
medstud1
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2012, 12:27
Kontakt:

Re: Kurslitteratur för HELA läkarprogrammet

Inlägg av medstud1 »

Jag skulle säga att The Cell definitivt INTE är något du använder under hela programmet.

Man klarar sig även utan en anatomiatlas även om det kan vara trevligt att ha.

Anatomisk bildordbok är ett måste tycker jag dock. Den är skön att kolla upp saker snabbt i.

Om Lunds program använder Ross Histology tycker jag att den är superbra under hela preklin. Rekommederas varmt!

Boron och "Bullshit" som vi kallade den alltså, Medical Physiology, är för komplex för den nivå man läser på läkarprogrammet. Ingen behöver räkna på några tryckförhållanden eller något sådant. Men boken har fina bilder och bra diagram. Men att läsa den ett par gånger verkar högst onödigt :)
Böcker är bra men internet bäst. Min hemsida med medicinlänkar: http://medstud.jimdo.com
Läkarstudent på KI. @medstudlinks
Skriv svar