Studentbostäder i Göteborg, hjälp!!

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
sos

Studentbostäder i Göteborg, hjälp!!

Inlägg av sos »

Hej!

Jag har precis fått reda på att det är tydligen oerhört svårt att få tag i studentbostad i tid. Därför tänker jag redan nu, trots att jag vill söka till GU på våren, samla all information som möjligt och söka till lägenheter så att det inte blir så stressigt om jag (förhoppningsvis) kommer in. Till alla som studerar eller har studerat i GU, jag skulle gärna uppskatta om någon av er kan svara på följande frågor:

Hur gick ni till väga när ni sökte lägenhet i Göteborg?
Hur lång brukar väntetiden vara?
Hur länge fick ni vänta?
Vilka områden är nära till GU?
Vilka områden är brukar studenter bosätta sig i som mest?
DeepakChopra
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 maj 2013, 09:32

Re: Studentbostäder i Göteborg, hjälp!!

Inlägg av DeepakChopra »

Kan man komma in på våren? Vilket fall, joina gu studentkåren http://www.gus.gu.se/ för att få 2-3 månaders förtur. Många i min förra klass sökte sent så dem bodde hos några i klassen.

Här är länken http://www.utbildning.gu.se/villstudera ... ing/bostad.

1. Mina föräldrar bor där så det var inga större problem för mig.
2. Ingen aning.
3.Tror dem som stannade hos några i min förra klass fick 2:a hand.
4.Områden nära GU? GU är uppdelat på olika platser men jag antar att du menar medicindelen för GU. Ingen aning.
5. Ganska utspritt i min erfarenhet.

Lycka till
”Ingen har fel. I kärlekens ögon gör alla sitt bästa utifrån sin egen medvetandenivå”
Deepak Chopra
Bianca

Re: Studentbostäder i Göteborg, hjälp!!

Inlägg av Bianca »

Hej!

Hur gick ni till väga när ni sökte lägenhet i Göteborg? Lägg upp annons på blocket, ställ dig i bostadskö på bostadsplats, SGS och chalmers studentbostäder. När du väl har blivit antagen skadar det inte att ringa SGS och fråga om de har någon studentlägenhet ledigt. Annars brukar det vara lättare när terminen väl har börjat.
Hur lång brukar väntetiden vara? Som sagt, jag ringde SGS en vecka in på terminen och fick studentrum (delat kök) i området Olofshöjd utan att ha stått i kö (ca 15 min med spårvagn till medicinareberget). Annars är väntetiden ca 1 år eller mer.
Vilka områden är nära till GU? Eftersom GU är utspritt över hela Göteborg, beror det på vad du menar.. Men områden nära medicinareberget (där läkarstudenterna studerar) är främst Guldheden och Johanneberg, Olofshöjd.. Måste även tillägga att spårvagnsförbindelserna till skolan är väldigt bra. Det du kan göra är att gå in på västtrafik och söka hur långt tid det tar med spårvagn till medicinareberget från det område du hittat lägenhet.
Vilka områden är brukar studenter bosätta sig i som mest? Johanneberg är väldigt attraktivt :)

Lycka till!
sos

Re: Studentbostäder i Göteborg, hjälp!!

Inlägg av sos »

Förlåt, jag menar såklart områden nära "medicindelen" för GU
Skriv svar