Förberedelse

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
GU13

Förberedelse

Inlägg av GU13 »

Hej Alla !

Jag hoppas på GU efter andra urvalet. Nervös som jag är inför utbildningen kommer jag därför ställa några frågor nedan.
Jag skulle uppskatta om någon eller några kunde skriva lite kort om vad utbildningen brukar inledas med.
1. Hur brukar uppropet gå till?
2. Vad sker första veckan?
3. Hur brukar scheman se ut och när får man de?
4. Hur får man tillgång till böckerna?
5. Hur kan man redan nu förbereda sig?
6. Vilka moment är svårast under termin 1?

Tack på förhand och gott nytt år!!
Martion
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 dec 2012, 23:02

Re: Förberedelse

Inlägg av Martion »

Om du vill så kan jag maila informationen som jag fick i samband med att jag blev antagen till GU nu i urval 1. Där står det en del. Mrhagavall@hotmail.com är min epost, du kan maila din dit om du vill att jag vidarebefordrar mailet.
Amanda
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2013, 18:59

Re: Förberedelse

Inlägg av Amanda »

Hej!
Du kan gå in på gul.gu.se för information om läkarprogrammet i Göteborg. Välj "utbildningsprogram" och klicka sedan på läkarprogrammet! :) Där kan du hitta schema för de första kurserna, litteraturlista m.m. Är du intresserad av hur nollning och annat går till föreslår jag att du går in på www.saks.gu.se, vår studentkårs hemsida.

Jag började på läkarprogrammet på GU i höstas och det är verkligen roligt! Första veckan bestod av en massa introduktionsföreläsningar om genus, mänskliga rättigheter, vad arbetet som läkare innebär osv. Därefter började vi med första kursen: Översikt Anatomi, vävnad och cell, en kurs som innehöll lite av varje av det som vi kommer att stöta på under preklin. Därefter har vi läst den stora kursen molekylär cellbiologi, vilken vi har tenta på nu efter jullovet. Dessutom har vi haft en biomedicinsk fördjupning på två veckor och så har vi varit ute på praktik på vårdcentral 3 dagar. Vilka moment som är svårast är ju väldigt individuellt, det svåraste första terminen är nog egentligen generellt att finna en bra studieteknik och "lära sig vara student".

Beroende på hur länge sedan det var du slutade gymnasiet så tror jag inte att det är nödvändigt med så mycket förberedelse. Kanske kan lite repetition av organisk kemi hjälpa i MCB-kursen, men satsa på att komma utvilad och motiverad så kommer det att gå hur bra som helst! :D

Välkomna till läkarprogrammet på GU!
Gäst

Re: Förberedelse

Inlägg av Gäst »

Amanda: Vart inne där, men hittar inte schema för kursen Introduktion / Tidig yrkeskontakt. Det är ju den första kursen så det schemat jag är mest ute efter till en början.
Anonym

Re: Förberedelse

Inlägg av Anonym »

Här kan du kanske hitta vad du söker:

http://gul.gu.se/public/courseId/38831/ ... gEvents.do
Anonym

Re: Förberedelse

Inlägg av Anonym »

Den länken var jag visst inte först med.. :visslar:
Amanda
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2013, 18:59

Re: Förberedelse

Inlägg av Amanda »

Hm, ser inte ut som att de lagt ut schemat för introduktionskursen på GUL ännu, konstigt... Men det borde komma snart! :)
GU13

Re: Förberedelse

Inlägg av GU13 »

Tack Amanda !!
Skriv svar