Antagningsgränser Danmark och Norge

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antagningsgränser Danmark och Norge

Inlägg av Nils »

Statistiken över antagningsgränserna i Danmark och Norge har uppdaterats.

Danmark fick de högsta antagningsgränserna i den del av historien som täcks av läkarstudent.se och gränser över 10 sågs vid samtliga gamla lärosäten. Aalborg, som startades vid sidan av den normala antagningsprocessen, hamnade någon enstaka decimal ifrån att också passera 10-strecket.

Norge har å andra sidan gått emot strömmen relativt både Sverige och Danmark. Ordinärkvoten låg stilla vid två lärosäten (inklusive Oslo) och rörde sig endast lite, och då i olika riktningar, vid de två andra. Förstagångskvoten fick rentav lägre gränser än förra året (vårterminen 2011 i Oslo undantagen - den ökade från 57,4 till 57,5).
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Antagningsgränser Danmark och Norge

Inlägg av mrpaatriciaa »

Jag vet inte riktigt vad 10 motsvarar här med svenska systemet men kort och gott så ställer jag väl en fråga som jag hoppas få svar på:
hade 19.8 (22.3) räckt till danmark eller norge i år vt11?
och när jag ändå håller på, när ska man säka för att komma in till vt11 eller ev ht11 i dessa två länder härifrån?
Lite stressad!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningsgränser Danmark och Norge

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:Jag vet inte riktigt vad 10 motsvarar här med svenska systemet men kort och gott så ställer jag väl en fråga som jag hoppas få svar på:
hade 19.8 (22.3) räckt till danmark eller norge i år vt11?
och när jag ändå håller på, när ska man säka för att komma in till vt11 eller ev ht11 i dessa två länder härifrån?
Lite stressad!
Norge och Danmark tar in ansökningar till bägge terminerna under vårterminen, deadline är tidigt i mars (vill jag minnas).

Det går alltså inte att söka till vt11 längre. Du kommer dock att kunna söka till ht11+vt12 efter nyår.

19,80 hade räckt i Danmark till Syddansk, Aarhus och Aalborg (samt Köpenhamn ifall du kvalificerade dig till hurtigbonusen).

http://läkarstudent.se/danmark.html
http://läkarstudent.se/norge.html
Skriv svar