Andra ansökande inför hösten 2013?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Guest

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Guest »

Får jag fråga vad ni har för betyg? Och hur gamla ni är? :glad:
theknifeee

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av theknifeee »

Jag undrar faktiskt också om jag har missat något. Jag har nu registrerad mig på Samordna opptak och skrivit in mid förstahandsval, andrahandsval, osv. men det känns som jag missat någonting. Har förstått att vi ska skicka in någon slags formulär i början av mars månad? Någon som vet? Jag undrar mest om man kan komplettera vissa kurser under sommaren och när man måste skicka in betygen?

Jag har 22,30 i medelvärde och är 19 år gammal. Ni da?
Cory
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 nov 2012, 20:00

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Cory »

Hej, Jag har 22,5 och är 26 år gammal. Jag har precis tagit politices kandidatexamen vid Uppsala så jag får lite mer poäng för detta. Jag går bastermin nu och själv undrar om man får tilläggspoäng för fysik b, kemi b och matte d eller måste man har läst det på gymnasiet för att får dessa extra poäng. Det kanske räknas som 'kompletteringar'. Vet ni något om detta?

När det gäller ansökningsprocessen för er som har gått gymnasiet här i Sverige så har jag inte koll. Jag kommer nämligen från Texas alltså gäller olika regler angående exempelvis vilka dokument, intyg etc som jag måste skicka in.

Kolla här (http://www.samordnaopptak.no/info/tidsfrister/) för frågor om viktiga datum till exempel när man måste skicka in betyg och sådant.
Leufven

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Leufven »

Hej igen!
Det verkar ju som
15 april - sista ansökningsdag (för boende inom norden)
10 maj- ska följeshemat in (vad är det ? Det verkar vara något man ska skriva ut själv, typ en kopia av ens ansökan?)
1 juli- sista dag för att omprioritera i ansökan och att skicka in extra dokumentation.
Har någon kollat på detta och har lite mer koll än mig ?

på (http://www.samordnaopptak.no/info/utenl ... sende-inn/)finns vad man ska skicka in om man kommer ifrån sverige. Det står följande.

Hva må du sende inn?

Du som har utdanning fra Sverige må sende inn:

Slutbetyg från gymnasieskolan eller Avgångsbetyg från gymnasieskolan

Alt annet som er relevant for søknaden din må du også dokumentere.

All dokumentasjonen skal du sende inn sammen med et følgeskjema som du må printe ut fra nettsøknaden din.

Ikke fullført utdannig fra gymnasieskolan eller enkeltemner fra gymnasieskolan/komvux må dokumenteres med samlat betygsdokument.

Hvis du har tatt fag i norsk videregående skole må du sende inn kompetansebeviset ditt.

Det verkar alltså så om man kommer direkt ifrån gymnasiet och inte "gjort något annat" (ursäkta uttrycket) behöver man bara skicka in betygen. Har man läst på högskolan bör man kanske skicka in verifierade kopior på det betyget. "Vad som kan vara intressant för ansökningen" har jag ingen aning om vad det kan vara. Kanske arbetslivserfarenhet inom sjukvården eller liknande?

Är det någon som hittat något mer matnyttigt eller som har uppfattat något på ett annat sätt så skriv!! Vi löser mycket mer tillsammans än enskilt.
nasrin

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av nasrin »

Dokumentasjon skal sendes inn sammen med følgeskjema .
Følgeskjema finner du på søknaden ca en uke etter søknadsfristen.

Svar på spørsmålet/spørsmålene under for å fullføre søknaden.

Detta står när man ansöker, så folgeskjema kommer nog en vecka efter söknadstiden tar slut.
J94

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av J94 »

Hej allihopa!
Har också funderat på att söka till Norge. Är en tjej som pratar svenska som modersmål men bor i Finland (har gått i svenskspråkigt gymnasium dock).
Funderar också på att söka till Norge. Har hittils satt Bergen som förstahandsalternativ eftersom det verkar vara en intressant stad, men Trondheim verkar också fint. Har försökt "räkna om" mitt betyg så att det motsvarar ett svenskt och borde få betygssnitt 20,0. Tror ni jag har chanser att komma in någonstans i Norge? :glad:
Funderar också på det där med att skicka in papper. Skickar man in ett "dokument" till samordnaopptak eller måste man skicka till alla universitet skiljt? Vi får betyg från studentexamen först den 1 juni, tror ni jag hinner?

Lycka till med ansökningarna allihopa! :tur:
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av sa++ »

Hej!
Jag är antagen till Oslo våren 2014, så om någon börjar då skulle det vara intressant att prata vidare. Pm:a gärna! :)
Lena

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Lena »

Hej sa++
vad stod det i beskedet som du fick från dem?
är antagningen i Norge Oslo samma som i sverige eller måste man skriva något prov (test) efter antagningen för att behålla sin plats?
och vad hade du för betygssnitt om man får fråga?
laike
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 jul 2013, 14:39

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av laike »

Hej,

Jag har kommit in på läkarprogrammet i Oslo nu till hösten och letar bostad. Är det någon annan som har kommit in och kanske har en lägenhet som kan tänka sig att dela?

Mvh Nils
Tina

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Tina »

Hej Nils
Jag har också kommit in på läkarprogrammet i Oslo, vet du när man får det andra brevet från dem och hur kan man betala semesteravgiften? Måste man göra något mer nu inför studiestarten eller nej (typ, skicka mer papper förutom politiatest, eller skriva något...)? eller börja man utbildningen som här i sverige?
Det blev många frågor :) but I really need help with it :)
thnx
MVH /Tina
Skriv svar