Läkarutbildning i Norge

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Chagh

Läkarutbildning i Norge

Inlägg av Chagh »

Hej!
Det är så att jag läser sista året i gymnasiet och funderar på att söka till läkarutbildningen i Norge hösten 13. Men hur går jag tillväga? Jag har försökt att söka hur mycket betyg som krävs o så men hur ska jag göra? Behöver jag likt Sverige ha 22,5 eller vart går gränsen?

TACKSAM FÖR ETT SVAR INOM KORT!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarutbildning i Norge

Inlägg av Nils »

Hej Chagh! :)

Svaret beror lite på vilka extrapoäng som du kvalificerar dig till. Denna sida bör besvara din fråga rätt väl:
http://läkarstudent.se/norge.html#statistik
Chagh

Re: Läkarutbildning i Norge

Inlägg av Chagh »

Tack för ditt snabba svar! Men jag förstår inte tabellerna och det hela räknandet för det hela. Låt säga att jag läst alla dessa realfagspoängen(ma abc, fy ab, ke ab), då har jag dessa fyra poäng. Och jag har även fått 2.5 meritpoäng, och mitt betyg ligger någonstans vid 19.70? Hur mycket blir det då?
Snälla hjälp mig :( förresten varför står det inget om läkarstudier i kanada?
Santa

Re: Läkarutbildning i Norge

Inlägg av Santa »

Svenska meritpoäng räknas inte i Norge - de har realfagspoäng istället.

Konverteringsdiagrammet är egentligen ganska lätt att läsa av - klicka bara först på "Markera / avmarkera alla" och klicka sedan på "0,0" så ser du grundtillståndet utan extrapoäng.

19,70 utan extrapoäng (0,0) hade alltså gett 58,1 Karakterpoäng.

Sedan lägger du på dina 4 realfagspoäng (eller klickar fram diagramlinjen 4,0) så har du sammanlagt 62,1 poäng.

Sedan är det bara att läsa av tabellerna över antagningsgränser ("Kvote for førstegangsvitnemål" i ditt fall) och konstatera att du verkar ligga rätt bra till med dina 62,1.

Lycka till! :)
Chagh

Re: Läkarutbildning i Norge

Inlägg av Chagh »

Åh tack Santa! Är 62,1 bra? :) vill komma in i Oslos, 66.6 är det förväntat där antar jag :(
Santa

Re: Läkarutbildning i Norge

Inlägg av Santa »

Du tittar på ordinärkvoten men eftersom du är under 21 år och inte har kompletterat så konkurrerar du istället genom "förstegångsvitnemål"-kvoten.

Där har gränserna legat en liten bit under 60 vid samtliga lärosäten sedan fyra år tillbaka.
:)
Chagh

Re: Läkarutbildning i Norge

Inlägg av Chagh »

Okej! :) tusen tack för ditt svar.
Skriv svar