Repetition av gymnasiekunskaper inför studiestarten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Repetera kemin?

Inlägg av Nils »

Ifall kemikunskaperna känns som en schweizerost är det inte ett hinder för studier av biokemi och cellbiologi på läkarprogrammet. Det främsta skälet till att jag själv rekommenderar repetition inför studiestarten är bara att det ger en smidigare start av de kurserna.

Testerna på den här sidan är omfattande och detaljerade eftersom tanken är att de ska omfatta "typ allt" för den som vill ha en hög ambitionsnivå. De kan också visserligen användas som diagnostiska tester men det huvudsakliga syftet är att underlätta repetition och innötning av sådant som fastnat mindre bra efter en föregående litteraturläsning... :glad:
Helena

Rädd för kemin, hur mycket och hur svårt?

Inlägg av Helena »

Hej alla!
Jag har en fråga angående kemi på läkarutbildning och hoppas att någon här vill dela med sig av sina erfarenheter.
Jag tog studenten i Danmark för tre år sedan och läste matematisk inriktning. Dock hade jag inget kemi alls på mitt gymnasieprogram och jag behöver därför läsa upp kemi 1 och 2 innan jag kan söka in på läkarprogrammet. Eftersom jag inte har haft kemiundervisning sen grundskolan (!!) vet jag knappt om jag har lätt eller svårt för ämnet. När jag bläddrar igenom svenska böcker om gymnasiekemi tycker jag att det ser väldigt svårt ut, men jag tror att jag kan uppnå en okej förståelse för ämnet när jag går kursen även om jag nog aldrig kommer tycka att det är lätt. Jag är van att plugga hårt och har inget emot att lägga mycket tid på studierna och med 22,3 i betyg kommer jag förhoppningsvis att bli antagen till läkarprogrammet, men jag är orolig för om jag kommer klara av kemin och hur avancerad det blir. Ni som går eller har gått läkarprogrammet, hur stor del av utbildning utgörs av just kemi? Och hur svårt tycker ni att det är jämfört med Gymnasiekemi 2? Detta är såklart väldigt individuellt men jag skulle bli tacksam för svar. Mvh Helena
Johannes

Rädd för kemin, hur mycket och hur svårt?

Inlägg av Johannes »

Du behöver inte oroa dig alls!! Kemi är en mikroskopiskt liten del av att vara läkare och en extremt liten del av utbildningen. Jag var själv väldigt svag i kemi och det har gått bra ändå! :)
Karina
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 aug 2018, 01:36

Rädd för kemin, hur mycket och hur svårt?

Inlägg av Karina »

Detta låter positivt fast väldigt annorlunda än vad jag har hört innan. Vad tycker ni andra som går utbildningen? Tror jag har läst här på forumet att kemin utgör en ganska stor del av programmet men jag kanske har missförstått? Jag undrar också hur det är jämfört med gymnasiekemin, det är ju såklart svårare på universitetsnivå men kommer det bli jätteavancerad och tror ni att man måste haft lätt för kemi på gymnasiet för att klara läkarutbildningen?
Johannes

Rädd för kemin, hur mycket och hur svårt?

Inlägg av Johannes »

Nu svarar jag igen... Men tro mig. Man behöver i princip inte kunna någon kemi över huvud taget. Det är lättare kemi på läkarprogrammet än på gymnasiet. Eller om vi säger såhär då, för att klara tentorna behöver man i princip inte kunna någon kemi alls. Jag tror kanske det var 3-4 poäng av typ 70 på min första tenta som hade någonting att göra med något som man skulle kunna likna vid kemi. Efter cellbiologin så är det ingen kemi över huvud taget på resten av programmet.

Det beror ju i och för sig på vad man menar med kemi. Men det är ingenting som liknar gymnasiekemin på läkarprogrammet vad jag minns i alla fall.

Kanske om ni definerar vad ni menar med kemi så kan jag besvara ifall det är en del av läkarprogrammet. I Skåne hade vi inga "laborationer" eller något sådant och den enda kemiska ekvationen (eller vad det heter, kolla! jag kan ingen kemi och jag har ändå tagit mig genom hela programmet) man ska kunna är HCO3+H<->H2CO3<->CO2+H2O
Gillar inte kemi

Rädd för kemin, hur mycket och hur svårt?

Inlägg av Gillar inte kemi »

Hej! Jag är en annan student som också kan ge svar!

Jag går på KI som är ökänd för sitt hårda fokus på biokemi. Jag var också nervös inför detta i början då det var länge sen jag hade haft kemi och jag knappt fått godkänt ens då. Men kemin vi lärde oss var mest memorisering och jag kände i alla fall inte att min brist på förkunskap var något hinder, klarade tentan gallant. :) Och efter biokemin så kom kemin i princip aldrig tillbaka.

Oroa dig inte! Det kommer gå bra!
Karina
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 aug 2018, 01:36

Rädd för kemin, hur mycket och hur svårt?

Inlägg av Karina »

Tack för svaren båda två, det var skönt att höra :)
Skriv svar