av Nils » 01 dec 2017, 02:03
Det nya systemet i sig tror jag inte gör någon större skillnad för hur bra läkare man blir, med undantag för alla utlandsutbildade som nu äntligen får en bra introduktion. Den stora vinsten är att AT-flaskhalsen, underläkar-puckeln och utlandsläkarnas behov av introduktion nu åtgärdas med ett samlat grepp.
Det tidigare utredningsförslaget om grundutbildningen innehåller dock förslag som innebär avsevärda förbättringsmöjligheter för den kliniska undervisningen (främst: långa kliniska placeringar istället för dagens uppbrytning i 1-2-veckorsblock).
Personligen hade jag föredragit det nya systemet och den nya grundutbildningen.
Det nya systemet i sig tror jag inte gör någon större skillnad för hur bra läkare man blir, med undantag för alla utlandsutbildade som nu äntligen får en bra introduktion. Den stora vinsten är att AT-flaskhalsen, underläkar-puckeln och utlandsläkarnas behov av introduktion nu åtgärdas med ett samlat grepp.
Det tidigare utredningsförslaget om grundutbildningen innehåller dock förslag som innebär avsevärda förbättringsmöjligheter för den kliniska undervisningen (främst: långa kliniska placeringar istället för dagens uppbrytning i 1-2-veckorsblock).
Personligen hade jag föredragit det nya systemet och den nya grundutbildningen.