av The orginal poster » 13 dec 2014, 13:10
anony skrev:Det beror nog rätt mycket på hur illa det är, och på vilken nivå. Det beror också på en själv, hur pass ambitiös man är, hur pass mogen man är att läsa mellan raderna. Kan ju säga att på ett visst lärosäte är en viss tidig preklin-kurs ren katastrof. Det går så pass långt att om man läser mellan raderna, vill kursledningen ha möjlighet att kunna underkänna folk utan någon riktig anledning (mer än att löst hänvisas till kursmål). All kritik mot kursen vänds direkt tillbaka mot studenterna som då inte har ansträngt sig nog, eller tagit tillräckligt med ansvar för sina studier. Dessutom verkar det fifflas med utvärderingar.
Det är ett onödigt stressmoment. Känner man däremot att kursledningen är där för att stötta en, och gör sitt yttersta för att man ska lära sig väl, blir studierna en fröjd.
Att ledningen inte vill förbättra kurser tycker jag kan tolkas som ett stort problem; att blunda för problem gör inte så att problemen försvinner, och sytet med utvärdering av kurser försvinner. Det jag undrar är lite vad "fifflas med utvärdering betyder"? Är det folk som ändrar siffror och påstående för att de på papper ska få bra betyg från studenterna? Talar den utvärderingen som kursledningen skickar till programledningen osanning? Eller är det bara att ledningen inte tar den seriöst?
Dock är jag fundersam över att man kan underkänna folk utan någon riktig anledning. Jag trodde att lärosätena fick pengar från staten för varje poäng som studenten har klarat av, något de inte kan göra om de inte har klarat av tentan. Det känns inte riktigt gynnsamt för universiteten att underkänna folk.
Det man har märkt själv är att ibland så är vissa kurser väldigt dåligt planerade; osynkat och konstigt. Jag själv har inte så mycket inside-information om just detta, men det kan ju vara en kombination av professorer som inte har tid, lokaler som är uppbokade och *cough* konflikter i ledningen (luktar conspiracy theory
)
Själv har man märkt att om inte termin/kurs-sekreteraren gör sitt jobb så blir livet lite surare för studenterna. Man har varit med om Powerpoint och PDFer som inte har skickats ut till studenterna i god tid; ganska ofta två eller tre dagar efter föreläsningen, vilket helt förstör mångas sätt att ta anteckningar under föreläsningen, eftersom många (inklusive jag) har allting digitalt för att minimera risken att slarva bort pappren. Ibland har man märkt som student att det finns små luckor i kommunikation mellan folket som ska styra upp utbildningen för kursen/terminen. Detta antyder kanske att kanske inte allt står rätt till; men vad vet jag? Antagligen har jag läst för många konspirationsteorier.
Sedan kan man ju alltid snoka runt lite i läkartidningens jobb arkiv. Jag skulle nog anta att om det finns samma professor-jobb utannonserad flera gånger under en kort period (vi snackar inte om dagar eller månader utan kanske ett fåtal år) så kan man nog dra slutsatsen att det är något lurt på gång, eftersom den förra inte ville stanna kvar på sin post och den nya inte heller vi göra det. Vad jag har hört så finns det vissa lärosäten som har haft det svårt att hitta folk som vill stanna kvar och vara professorer för ämne X, och frågan är då kanske varför det är så?
[quote="anony"]Det beror nog rätt mycket på hur illa det är, och på vilken nivå. Det beror också på en själv, hur pass ambitiös man är, hur pass mogen man är att läsa mellan raderna. Kan ju säga att på ett visst lärosäte är en viss tidig preklin-kurs ren katastrof. Det går så pass långt att om man läser mellan raderna, vill kursledningen ha möjlighet att kunna underkänna folk utan någon riktig anledning (mer än att löst hänvisas till kursmål). All kritik mot kursen vänds direkt tillbaka mot studenterna som då inte har ansträngt sig nog, eller tagit tillräckligt med ansvar för sina studier. Dessutom verkar det fifflas med utvärderingar.
Det är ett onödigt stressmoment. Känner man däremot att kursledningen är där för att stötta en, och gör sitt yttersta för att man ska lära sig väl, blir studierna en fröjd.[/quote]
Att ledningen inte vill förbättra kurser tycker jag kan tolkas som ett stort problem; att blunda för problem gör inte så att problemen försvinner, och sytet med utvärdering av kurser försvinner. Det jag undrar är lite vad "fifflas med utvärdering betyder"? Är det folk som ändrar siffror och påstående för att de på papper ska få bra betyg från studenterna? Talar den utvärderingen som kursledningen skickar till programledningen osanning? Eller är det bara att ledningen inte tar den seriöst?
Dock är jag fundersam över att man kan underkänna folk utan någon riktig anledning. Jag trodde att lärosätena fick pengar från staten för varje poäng som studenten har klarat av, något de inte kan göra om de inte har klarat av tentan. Det känns inte riktigt gynnsamt för universiteten att underkänna folk.
Det man har märkt själv är att ibland så är vissa kurser väldigt dåligt planerade; osynkat och konstigt. Jag själv har inte så mycket inside-information om just detta, men det kan ju vara en kombination av professorer som inte har tid, lokaler som är uppbokade och *cough* konflikter i ledningen (luktar conspiracy theory :skam: )
Själv har man märkt att om inte termin/kurs-sekreteraren gör sitt jobb så blir livet lite surare för studenterna. Man har varit med om Powerpoint och PDFer som inte har skickats ut till studenterna i god tid; ganska ofta två eller tre dagar efter föreläsningen, vilket helt förstör mångas sätt att ta anteckningar under föreläsningen, eftersom många (inklusive jag) har allting digitalt för att minimera risken att slarva bort pappren. Ibland har man märkt som student att det finns små luckor i kommunikation mellan folket som ska styra upp utbildningen för kursen/terminen. Detta antyder kanske att kanske inte allt står rätt till; men vad vet jag? Antagligen har jag läst för många konspirationsteorier.
Sedan kan man ju alltid snoka runt lite i läkartidningens jobb arkiv. Jag skulle nog anta att om det finns samma professor-jobb utannonserad flera gånger under en kort period (vi snackar inte om dagar eller månader utan kanske ett fåtal år) så kan man nog dra slutsatsen att det är något lurt på gång, eftersom den förra inte ville stanna kvar på sin post och den nya inte heller vi göra det. Vad jag har hört så finns det vissa lärosäten som har haft det svårt att hitta folk som vill stanna kvar och vara professorer för ämne X, och frågan är då kanske varför det är så?