av Johannes » 27 aug 2018, 17:31
Man kan säga att de första terminerna är det väldigt lite sådana typer av frågor på tentorna. Under de kliniska terminerna så går undervisningen ut på att besvara den typen av frågor som du ställer, tex: "Blablabla kommer in på akuten med dessa provsvaren och dessa symptomen. Torlig diagnos? Hur behandlar du detta?"
Det lär man sig genom att gå på kliniken, vara med på case, läsa på internet och till viss del genom att läsa i böcker också.
I böckerna står det oftast hur man behandlar vissa typer av syndrom. Det är ganska sällan baserat på symptom, dvs rubrikerna är sällan "Blodig upphostning (hemoptys)". Även om det finns undantag, boken Symptom, Diagnos, Terapi är uppbyggd så. Sen är behandlingar ofta regionala och man följer lokala PM. Så det svåra är ofta att ta reda på rätt diagnos, sen kan man läsa innantill hur man behandlar, lite beroende på vilken diagnos det är.
Man kan säga att de första terminerna är det väldigt lite sådana typer av frågor på tentorna. Under de kliniska terminerna så går undervisningen ut på att besvara den typen av frågor som du ställer, tex: "Blablabla kommer in på akuten med dessa provsvaren och dessa symptomen. Torlig diagnos? Hur behandlar du detta?"
Det lär man sig genom att gå på kliniken, vara med på case, läsa på internet och till viss del genom att läsa i böcker också.
I böckerna står det oftast hur man behandlar vissa typer av syndrom. Det är ganska sällan baserat på symptom, dvs rubrikerna är sällan "Blodig upphostning (hemoptys)". Även om det finns undantag, boken Symptom, Diagnos, Terapi är uppbyggd så. Sen är behandlingar ofta regionala och man följer lokala PM. Så det svåra är ofta att ta reda på rätt diagnos, sen kan man läsa innantill hur man behandlar, lite beroende på vilken diagnos det är.