av Eli » 28 mar 2016, 15:05
Du kan absolut börja plugga på tentafrågor innan du har gått igenom allt, i alla fall som våra tentor är upplagda.
Det kan ju vara bra att läsa igenom området lite översiktligt först. Om du t ex har en fråga om vilken funktion transaminering vid nedbrytning av aminosyror har, så läser du igenom området om aminosyror lite översiktligt. Sedan spaltar du upp de olika stegen i nedbrytningen av aminosyror och pluggar på dem. Och sedan kan du svara på vad transamineringen har för vits. Eller så gör du de sista två stegen i omvänd ordning, kollar upp vad för funktion transamineringen har så du har svarat på frågan. Och nu när du ändå är inne på området så pluggar du in hur nedbrytningen av aminosyror i stort går till.
På detta sättet fokuserar du på detaljer de har tyckt är viktigt tidigare, men du vet också att någon anser att nedbrytning av aminosyror är värt att kunna, så du lär dig om det. För som du säger, du kan inte räkna med att det kommer precis samma fråga igen. Och vitsen är ju inte att du ska kunna rabbla svar på tentafrågor, utan att du ska lära dig det som är viktigt för framtiden. När du har gjort en fråga så går du vidare med en ny, och gör ett nedslag i det området, säg någon fråga om insulin. Där jobbar du på samma sätt, först översiktligt, sedan processen och svaret på den specifika frågan. Så gör jag i alla fall och det funkar väldigt bra.
Antingen går du in mycket på varje område och gör inte lika många frågor (i exemplet med aminosyror skulle du då t ex kunna kolla på uppbyggnaden av aminosyror också), eller så går du in lite mindre på det och gör fler frågor från fler tentor. Då kommer du tillbaka till samma område fler gånger, och täcker in fler och fler saker inom området.
Du kan absolut börja plugga på tentafrågor innan du har gått igenom allt, i alla fall som våra tentor är upplagda.
Det kan ju vara bra att läsa igenom området lite översiktligt först. Om du t ex har en fråga om vilken funktion transaminering vid nedbrytning av aminosyror har, så läser du igenom området om aminosyror lite översiktligt. Sedan spaltar du upp de olika stegen i nedbrytningen av aminosyror och pluggar på dem. Och sedan kan du svara på vad transamineringen har för vits. Eller så gör du de sista två stegen i omvänd ordning, kollar upp vad för funktion transamineringen har så du har svarat på frågan. Och nu när du ändå är inne på området så pluggar du in hur nedbrytningen av aminosyror i stort går till.
På detta sättet fokuserar du på detaljer de har tyckt är viktigt tidigare, men du vet också att någon anser att nedbrytning av aminosyror är värt att kunna, så du lär dig om det. För som du säger, du kan inte räkna med att det kommer precis samma fråga igen. Och vitsen är ju inte att du ska kunna rabbla svar på tentafrågor, utan att du ska lära dig det som är viktigt för framtiden. När du har gjort en fråga så går du vidare med en ny, och gör ett nedslag i det området, säg någon fråga om insulin. Där jobbar du på samma sätt, först översiktligt, sedan processen och svaret på den specifika frågan. Så gör jag i alla fall och det funkar väldigt bra.
Antingen går du in mycket på varje område och gör inte lika många frågor (i exemplet med aminosyror skulle du då t ex kunna kolla på uppbyggnaden av aminosyror också), eller så går du in lite mindre på det och gör fler frågor från fler tentor. Då kommer du tillbaka till samma område fler gånger, och täcker in fler och fler saker inom området.