(1) Kunskap om människan i balans
Översiktligt redogöra för funktionssystemen, särskilt ämnesomsättning, endokrina systemet, matsmältning, och några relaterade tillstånd och sjukdomar. Redogöra för cellens struktur och funktion i en organism, och förklara mekanismer för utveckling.
Ämnesomsättning, respiration, cirkulation och så vidare är alla centrala för hur väl någon kan prestera inom idrott; ifall någonting inte fungerar optimalt så går det sannolikt ut över prestationen och utvecklingen.
(2) Kunskap om människan i obalans
Redogöra för mutationer samt för mekanismer som cellen använder för att bibehålla genomisk integritet.
Detta är troligen relevant främst ur ett utvecklingsperspektiv hos unga idrottare men det kan också vara av intresse vid t.ex. idrotter som utövas mycket utomhus under en brännande sol (ökad risk för hudcancer).
(3) Kunskap om människan i samspel
Redogöra för centrala begrepp inom etisk, medicinsk psykologi, samt yrkesetiska regler.
Hur agerar du ifall en patient erkänner bruk av anabola steroider? Eller ifall idrottaren har en sjukdom som kan vara livsfarlig utan behandling men behandlingen samtidigt skulle innebära ett avbrott eller slutet på personens idrottskarriär? Eller ifall du måste ge patienten ett mycket tråkigt besked?
Hinner inte resten nu, har en middag att gå till...
(4) Färdigheter i direkt kontakt
Ta kapillärblodprov, utföra vissa analyser, skydda sig mot smitta, och föra ett samtal med patienter på ett patientcentrerat sätt.
(5) Färdigheter i indirekt kontakt
Analysera komplexa samband kring grundläggande cellbiologiska mekanismer och kroppens olika funktionssystem. Samla och analysera information, visa anatomiska strukturer och identifiera histologiska preparat, samt analysera etiska problem och psykologiska frågeställningar.
(6) Färdigheter i samspel
Arbeta i en blandad grupp och tillsammans redovisa gemensamt erhållna resultat.
(7) Förhållningssätt som kunskap och attityd
Visa insikter om samspelet mellan individuellt arv och utveckling i en komplex och varierande miljö.
(8) Förhållningssätt som beteende och värderingsförmåga
Förstå och analysera sjukdomars uppkomstmekanismer, visa respekt för den döda kroppen, bemöta patienter och andra berörda på ett respektfullt sätt och reflektera kring det.