av Gäst » 24 mar 2016, 10:55
Hej! Jag går för tillfället T2 i Linköping och trivs faktiskt jättebra med PBL. Jag valde mest Linköping för studentlivet (fantastiskt studentliv) och fick PBL "på köpet" utan att jag riktigt var påläst om vad det var. I början var det lite frustrerande, men nu såhär i termin 2 trivs jag faktiskt riktigt bra med det. Att man måste sitta i grupp 4 timmar i veckan (2h, 2 ggr i veckan) och diskutera kring ett visst ämne gör att man MÅSTE vara påläst och ligga i fas. PBL gör (enligt mig) att man får in en naturlig pluggrytm.
På varje träff (s.k basgruppsträffar) går man igenom ett gammalt fall/scenario och ett nytt. För ett nytt fall så läser man ett scenario om t.ex en person som ramlat och fått ett skrapsår, sedan ska man brainstorma lite och sedan arbetar man systematiskt fram inlärningsmål till nästa gång. Man får ledtrådar från scenariot om vad det är man ska läsa på om till nästa gång; t.ex. cellcykeln och celldelningsprocessen. Då får man själv gå hem och ta reda på vart man ska läsa om det (lite svårt i början men man får mycket tips från äldrekursare om vilka böcker som är bra osv) och sen nästa träff ses man igen och då diskuterar man om hur en cellcykel och celldelning går till.
Angående terminstentor så tycker jag att det funkar riktigt bra. Mindre stressnivå (för mig i alla fall) att ha en tenta per termin än massa små duggor som jag ändå bara hade stressat upp mig för mycket på. Basgruppsträffarna gör att man ligger i fas hela tiden ändå, och man vinner SÅ mycket på de träffarna. Är det något man inte har förstått, tar man upp det vid diskussionen och då kan oftast de andra i basgruppen förklara :-)
Hoppas det var till någon hjälp!
Hej! Jag går för tillfället T2 i Linköping och trivs faktiskt jättebra med PBL. Jag valde mest Linköping för studentlivet (fantastiskt studentliv) och fick PBL "på köpet" utan att jag riktigt var påläst om vad det var. I början var det lite frustrerande, men nu såhär i termin 2 trivs jag faktiskt riktigt bra med det. Att man måste sitta i grupp 4 timmar i veckan (2h, 2 ggr i veckan) och diskutera kring ett visst ämne gör att man MÅSTE vara påläst och ligga i fas. PBL gör (enligt mig) att man får in en naturlig pluggrytm.
På varje träff (s.k basgruppsträffar) går man igenom ett gammalt fall/scenario och ett nytt. För ett nytt fall så läser man ett scenario om t.ex en person som ramlat och fått ett skrapsår, sedan ska man brainstorma lite och sedan arbetar man systematiskt fram inlärningsmål till nästa gång. Man får ledtrådar från scenariot om vad det är man ska läsa på om till nästa gång; t.ex. cellcykeln och celldelningsprocessen. Då får man själv gå hem och ta reda på vart man ska läsa om det (lite svårt i början men man får mycket tips från äldrekursare om vilka böcker som är bra osv) och sen nästa träff ses man igen och då diskuterar man om hur en cellcykel och celldelning går till.
Angående terminstentor så tycker jag att det funkar riktigt bra. Mindre stressnivå (för mig i alla fall) att ha en tenta per termin än massa små duggor som jag ändå bara hade stressat upp mig för mycket på. Basgruppsträffarna gör att man ligger i fas hela tiden ändå, och man vinner SÅ mycket på de träffarna. Är det något man inte har förstått, tar man upp det vid diskussionen och då kan oftast de andra i basgruppen förklara :-)
Hoppas det var till någon hjälp!