nedräkningen har börjat....

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Ljuvligt
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2010, 18:52

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Ljuvligt »

humlan flyger skrev:Vart vill du helst in?
Helst vill jag till GBG, men jag tar vad jag får om man säger. (Dumt att vara kräsen tänker jag, det blir nog bra var som dessutom.)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av waterflash »

Hur många antogs i Bg1/hp på GU? jag vill veta å kan inte se detta då jag gjort pappersanmälan och fått veta att jag kommit in av 5 handläggare via tel.P
qiaozhehui
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jun 2010, 08:57

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av qiaozhehui »

Antagen till GBG (BGIII - utländska betyg).... känns ganska bra eftersom det fanns bara en plats fördelad till oss i BGIII...

Hamnade som reserv 2 i BGIII i Linköping (första prio)... men eftersom det fanns bara en plats till BGIII så antar jag att jag har ingen större chans att komma in där? Om jag förstår det rätt så måste två från BGIII tacka nej innan jag blir antagen som reserv?

Känns bra att komma in någonstans iaf!
reversibel
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jul 2010, 13:04

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av reversibel »

Odur skrev:Så, då har antagningsbeskedet kommit.

Jag sökte med 1.9 i HP-kvoten och hamnade som reserv 17 i Göteborg, 6 i Linköping och blev antagen i Lund.
Jag kommer tacka nej till Lund, och stå kvar i Göteborg. Men har väl inga större förhoppningar till att komma in denna terminen. Det får väl bli plan B då... Komvux i en termin till.
Jag är första reserv i Lund så jag blev riktigt glad av att se detta ;). (antagen i Linköping som jag hade som prio 2 av någon anledning).
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Odur »

Kul att jag kan glädja någon. Grattis!
reversibel
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jul 2010, 13:04

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av reversibel »

Tack! Hoppas du kommer in på GU!
Ljuvligt
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2010, 18:52

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Ljuvligt »

Hm, nu såg jag en sak här. Under Umeås intag (kvot BIV) står det såhär:

UG-MV
BIV-4

Urval
Res 1

Ant i UG
0

Betyder nollan att det då inte blir några intag i den kvoten överhuvudtaget? :olycklig:

Um, nu blev jag väldigt osäker här. Verkar inte alls just för mig då..
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av waterflash »

Ljuvligt skrev:Hm, nu såg jag en sak här. Under Umeås intag (kvot BIV) står det såhär:

UG-MV
BIV-4

Urval
Res 1

Ant i UG
0

Betyder nollan att det då inte blir några intag i den kvoten överhuvudtaget? :olycklig:

Um, nu blev jag väldigt osäker här. Verkar inte alls just för mig då..

Precis, enligt vhs statistiken tar de inte in någon i den kvoten..
Ljuvligt
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2010, 18:52

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Ljuvligt »

Skit då.. :olycklig:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: nedräkningen har börjat....

Inlägg av Nils »

Ljuvligt skrev:Skit då.. :olycklig:
Sakta i backarna!

Antalet platser i olika kvoter kan förändras mellan urval 1 och 2. Senaste antagningen var det en BF-kvot någonstans som ökade från 2 till 3 platser däremellan. Jag har för mig att det rentav varit så att denna situation har förekommit tidigare - att folkhögskolekvoten börjar på 0 platser i urval 1 men växer till åtminstone 1 plats vid urval 2.

Mellan urval 1 och urval 2 försvinner alla de "gymnasiebetygare" som inte väljer att stå kvar av någon anledning, t.ex. dålig reservplats eller ointresse av platsen. Det är inte orimligt att antaga att folkhögskole-ansökare är mer benägna att behålla sin reservplats, sett i proportion till gymnasie-ansökare - reservplats #10 i folkhögskolekvoten känns inte lika svårt som reservplats #200 i gymnasiebetygskvoten - och när gymnasiekvoternas antal ansökare krymper snabbare inför urval 2 så får folkhögskolekvoten en större andel av ansökarna och således en större andel av platserna. Dessutom är gymnasiebetygskvoterna just nu "uppblåsta" av ansökare som sätter sitt hopp till andra kvoter (högskoleprov och lokala urval) och när de som är chanslösa inom dessa låter bli att tacka ja till sina reservplatser så bidrar det ytterligare till att gymnasiekvoterna minskar i jämförelse med folkhögskolekvoten (och utlandskvoten).

Alltså: fortsätt stå kvar som reserv, det är inte kört ännu. :tummeupp:
Låst