Reserver hösten 2022

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års hösttermin.
elsbra

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av elsbra »

BorninGbg skrev: 16 aug 2022, 11:09 Hej

Var i kontakt med han som sköter reservuppringen på Uppsala Universitet. Han skrev att 6st ur BI-gruppen skulle kallas.

Som reserv 12 undrar jag därför om ni som är reserv 1-11 kommer tacka ja om ni erbjuds plats. Hade varit skönt att veta hur stor sannolikheten är att man blir uppringd. :tummeupp:
Hur kommer sig det att bara 6 reserver ur BI kommer att kallas när det nu på antagning står 51 antagna dvs 15 mindre än antalet som stod som antagna direkt efter urval 2? Undrar också om du fått höra något om BII? Nu står det 14 antagna jämfört med 16 senast igår. Kan det betyda att 2 kallas?
BorninGbg

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av BorninGbg »

elsbra skrev: 16 aug 2022, 13:32 Hur kommer sig det att bara 6 reserver ur BI kommer att kallas när det nu på antagning står 51 antagna dvs 15 mindre än antalet som stod som antagna direkt efter urval 2? Undrar också om du fått höra något om BII? Nu står det 14 antagna jämfört med 16 senast igår. Kan det betyda att 2 kallas?
Hej elsbra

Det är på grund av överintaget. De tar i andra urvalet in 135 men har endast 120 platser till terminsstart eftersom de vet att några lämnar återbud. Igår var sista dagen att anmäla sig till första kursen, om man som antagen inte registrerade sig tappade man sin plats. 114 stycken hade registrerat sig. Alltså ska det kallas 6 stycken. Han skrev att det var 6 ur BI-kvoten. Kanske för att flest hade tackat nej ur den gruppen?

Antagning.se siffror säger nog tyvärr inte så mycket längre eftersom universitet nu utgår från dem som registrerat sig på första kursen.
elsbra

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av elsbra »

BorninGbg skrev: 16 aug 2022, 13:43 Hej elsbra

Det är på grund av överintaget. De tar i andra urvalet in 135 men har endast 120 platser till terminsstart eftersom de vet att några lämnar återbud. Igår var sista dagen att anmäla sig till första kursen, om man som antagen inte registrerade sig tappade man sin plats. 114 stycken hade registrerat sig. Alltså ska det kallas 6 stycken. Han skrev att det var 6 ur BI-kvoten. Kanske för att flest hade tackat nej ur den gruppen?

Antagning.se siffror säger nog tyvärr inte så mycket längre eftersom universitet nu utgår från dem som registrerat sig på första kursen.
Hej, du har säkert rätt men det känns mer än förjävligt att BII nu inte skulle tilldelas en enda plats. Hur kom du förresten i kontakt med en som gett så definitiva förslag. Hon jag pratat med har varit lite luddig tyvärr.
BorninGbg

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av BorninGbg »

elsbra skrev: 16 aug 2022, 14:00 Hej, du har säkert rätt men det känns mer än förjävligt att BII nu inte skulle tilldelas en enda plats. Hur kom du förresten i kontakt med en som gett så definitiva förslag. Hon jag pratat med har varit lite luddig tyvärr.
Han jag mailade har hand om reservantagningen. Om du går in på välkomstbrevet till nyantagna på Uppsalas hemsida finns hans mail under rubriken ”Frånvaro vid studiestarten”.

Meddela gärna om du får ut någon nyttig info.
Mastig

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Mastig »

Har den snubben sagt att det är 114 registrerade? Hos mig står det 111, men det kanske bara är fördröjningen.
BorninGbg

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av BorninGbg »

Mastig skrev: 16 aug 2022, 15:19 Har den snubben sagt att det är 114 registrerade? Hos mig står det 111, men det kanske bara är fördröjningen.
Ja han och en annan SYV har sagt det
BorninGbg

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av BorninGbg »

Uppringd av Uppsala tidigare idag. Tackade såklart ja! :ler:

1:a urvalet reserv 57
2:a urvalet reserv 12
BI-kvoten med 22,14

Jag trodde inte samtalet skulle komma så tidigt som 17 augusti(om det ens skulle komma någon gång). Det verkar röra sig fort där och inte många reserver som säger ja till erbjuden plats, så ni reserver som vill in tappa inte hoppet!

Ska försöka fixa någonstans att bo också. Hur funkar det med nationernas bostäder?
Mastig

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Mastig »

BorninGbg skrev: 17 aug 2022, 11:10 Uppringd av Uppsala tidigare idag. Tackade såklart ja! :ler:

1:a urvalet reserv 57
2:a urvalet reserv 12
BI-kvoten med 22,14

Jag trodde inte samtalet skulle komma så tidigt som 17 augusti(om det ens skulle komma någon gång). Det verkar röra sig fort där och inte många reserver som säger ja till erbjuden plats, så ni reserver som vill in tappa inte hoppet!

Ska försöka fixa någonstans att bo också. Hur funkar det med nationernas bostäder?
Grattis! Då lär vi ses som framtida kursare! Nationerna erbjuder bostäder, men jag tror det kan vara lång kö där. Du måste nog också bli medlem i någon nation.
BorninGbg

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av BorninGbg »

Mastig skrev: 17 aug 2022, 15:56 Grattis! Då lär vi ses som framtida kursare! Nationerna erbjuder bostäder, men jag tror det kan vara lång kö där. Du måste nog också bli medlem i någon nation.
Yes vi ses!
Reserv umu

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Reserv umu »

potatisklyfta93 skrev: 11 aug 2022, 14:59 En chans finns det, men det är svårt att bedöma hur stor den är. Förra hösten antogs 10 reserver i HP gruppen på Umu. Dock så säger det ju ingenting om hur många som kommer att antas i år. Jag vet iaf att just nu står reserv 4 på tur i HP gruppen.
Såg att du förr skrivit reserv 7 i HP kvoten. Hur kan du se att du är på 4 nu? För mig ändras inget på antagning.se. går det få reda på någon annanstans?

Tack
Låst