Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års hösttermin.
Hejsan

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av Hejsan »

HPbonden skrev: 31 jul 2021, 09:37 Om man räknar på alla universitet så skulle man faktiskt se en liten minskning på gissningsvis 5% HT2021. Speciellt på KI är minskningen stor runt 25-30%, hur kan platserna minska två år efter under en pågående utökning? Överintag säger du, ja visst det är en förklaring och förhoppningsvis innebär det fördel för oss reserver i år. Då är frågan varför överintaget minskat två år efter? Vi lär nog aldrig veta varför platserna minskat speciellt i KI.
Vet inte om du har läst dessa artikelarna som rör KI --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... a-platser/

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... ildningen/

Vilket förklarar varför platserna på KI har minskat så mycket, och i samband med det nya 6 åriga programmet samt läkarprogrammets ökad popularitet är det fler antagna som inte tackar nej till sina platser. Vilket är anledningen till det minskade överintaget vill jag tro.

Vet faktiskt inte om det är bättre för oss eller inte om lärosätena har minskat sitt överintag det återstår att se...
Hejsan

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av Hejsan »

HPbonden skrev: 31 jul 2021, 09:43 Fick förresten svar på mitt mejl igår kväll från Lund, fick inte riktigt svar på mina frågor men lite annat som kan va hjälpsamt.

Hej och tack för ditt email.

Vi har inte möjlighet just nu att få fram statistik och det är dessutom ingen pålitlig variabel att förlita sig på för att varje antagningsomgång skiljer sig från den andre (och inte minst med tanke på att vi startar den nya 6-åriga utbildningen).

Vi har ingen manuell reserv handpåläggning utan antagning.se ”ger” oss namn till vilka reserver som ska kallas in vid behov. Inga reserver kommer att kallas förrän vi närmar oss terminsstart. Om det blir aktuellt så kommer min kollega Jessica Lindell att kontakta reserver via email eller telefon. Du får helt enkelt vänta och säkerställa att dina kontaktuppgifter på antagning.se är korrekta.
Jaha då är det bara till att vänta 2-3 veckor...
Inte mer man kan göra, är du antagen till något annat lärosäte iaf?
HPbonden

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av HPbonden »

Hejsan skrev: 31 jul 2021, 15:40 Vet inte om du har läst dessa artikelarna som rör KI --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... a-platser/

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... ildningen/

Vilket förklarar varför platserna på KI har minskat så mycket, och i samband med det nya 6 åriga programmet samt läkarprogrammets ökad popularitet är det fler antagna som inte tackar nej till sina platser. Vilket är anledningen till det minskade överintaget vill jag tro.

Vet faktiskt inte om det är bättre för oss eller inte om lärosätena har minskat sitt överintag det återstår att se...
Tack för länkarna, det förklara ju saken.

Nej jag har inte kommit in på något annat universitet. Har svårt att tänka mig studera på ett annat universitet än KI eller Lund, känns som att jag inte behöver söka till fler universitet med 1.75. Om jag inte kommer in i Lund eller KI nu till höst så borde jag definitivt göra det till våren.
Lov

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av Lov »

Ligger på plats 20 i Umeås AUI. Enligt antagning.se så har just nu 3 hoppat av än sålänge (nere på 32 antagna på 35 platser) så blir bara att hoppas.
HPbonden

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av HPbonden »

Hejsan skrev: 29 jul 2021, 21:17 Tänkte skapa en tråd där man kan skriva ifall man har blivit uppringd av något lärosäte, Alternativt skriva vilket reservnummer + (kvot och lärosäte) man har så att det blir lättare att få en generell uppfattning kring reservantagningen på läkarprogrammet runt om i Sverige. Önskar er alla lycka till! :glad:
Du har inte själv berättat hur det ser ut för dig.
Hejsan

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av Hejsan »

HPbonden skrev: 01 aug 2021, 14:55 Du har inte själv berättat hur det ser ut för dig.
Ja juste det hade jag ju helt glömt bort! Jag har fått 1.7 på högskoleprovet och fick reservplats 5 (GU) efter 2:a urvalet. Dock så har jag kommit in på läkarprogrammet i Linköping.
HPbonden

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av HPbonden »

Hejsan skrev: 01 aug 2021, 15:18 Ja juste det hade jag ju helt glömt bort! Jag har fått 1.7 på högskoleprovet och fick reservplats 5 (GU) efter 2:a urvalet. Dock så har jag kommit in på läkarprogrammet i Linköping.
Femte reserv på GU låter som en god chans.
Så kommer du plugga på Linköping om du inte kommer in på GU? Hur länge är du villig att vänta på GU? Vad göru om du efter första kursveckan i Linköping erbjuds plats hos GU?
Hejsan

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av Hejsan »

HPbonden skrev: 03 aug 2021, 10:13 Femte reserv på GU låter som en god chans.
Så kommer du plugga på Linköping om du inte kommer in på GU? Hur länge är du villig att vänta på GU? Vad göru om du efter första kursveckan i Linköping erbjuds plats hos GU?
Hahah om jag ska vara helt ärlig vet jag faktiskt inte. Det beror väl på om de ringer upp mig efter kurstarten så skulle det vara jobbigt att säga upp sin lägenhet och flytta till Göteborg inom så kort varsel…

Så för att svara på din fråga skulle jag nog helst vänta Max några dagar efter uppropet, beroende på om jag får ett gott första intryck av Linköping. Dock det som är till min fördel är ju att uppropet på GU infaller 23 augusti och på Liu den 30:e så det finns en chans att man blir uppringd innan uppropet på LIU.
Undrarundrar

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av Undrarundrar »

HP 1.75
Reservplats 9 Uppsala Universitet efter urval 2.
Vad tror ni chanserna är?
Antagen till mitt andraval som är Örebro men skulle passa bättre personligen med Uppsala.
Gäst

Re: Reservantagning/uppringning efter urval 2 HT2021

Inlägg av Gäst »

Är reserv nummer 22 efter första urval Umeå
Är reserv nummer 6 efter andra urval Umeå

HP: 1.65

Tror ni att jag kommer in?
//Katja Leijonmarck
Låst