UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Medicinska omständigheter, sociala omständigheter, värdefulla fördelar, et cetera.
D-N

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av D-N »

Jordgubben skrev:Tack! Jag har redan flyttat till Umeå och bor här sedan en tid tillbaka jag har vetat att jag vill plugga läkare i Umeå sedan jag var typ 11 år
Ja men dåså. Då är ju det praktiska löst. Det är ju alltid skönt! :tummarupp:
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

Konstigt som det låter så har jag suttit och väntat på att du ska svara, är så himla glad att vi alla har kommit in på läkarprogrammet. Kanske inte i städerna vi ville men man måste ändå vara tacksam för chansen vi har fått.

Var helt ärligt lite ledsen över att det blev Gbg istället för Lund för jag hade kommit in de senaste 3 åren i urval 1 och nu känns det så långt ifrån med tanke på meriten den hamnade på i nu.

Nu är det dock bättre då man ändå ska plugga till LÄKARE. Är fortfarande chockerad över att jag kom in faktiskt. :tummarupp:
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av cykelhjul3 »

Gasten skrev:Konstigt som det låter så har jag suttit och väntat på att du ska svara, är så himla glad att vi alla har kommit in på läkarprogrammet. Kanske inte i städerna vi ville men man måste ändå vara tacksam för chansen vi har fått.

Var helt ärligt lite ledsen över att det blev Gbg istället för Lund för jag hade kommit in de senaste 3 åren i urval 1 och nu känns det så långt ifrån med tanke på meriten den hamnade på i nu.

Nu är det dock bättre då man ändå ska plugga till LÄKARE. Är fortfarande chockerad över att jag kom in faktiskt. :tummarupp:
Åhh, ja jag är också så himla glad för allas skull!! Bara det faktum att vi ska läsa till läkare är så så så häftigt!!! Det är verkligen alldeles otroligt. Vi måste uppdatera varandra emellanåt hur allt går för oss :D

Ja, jag är också oerhört förvånad över antagningspoängen...!! HP-poängen var extremt låga, medan BII var betydligt högre än föregående vårar. :O Men Gbg kommer att bli toppenbra!! Sen finns det även en chans i Lund i u2 för dig!! :)
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

Ja det måste vi verkligen, ser fram emot detta äventyret riktigt mycket faktiskt, ska bli spännande.

Ärligt tror jag att jag är helt rökt i Lund, tyvärr:( det var en väldigt oväntad ökning om man säger så, vet inte hur det kan ha ökat med så mycket i BII
D-N

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av D-N »

@Cykelhjul3 Det kommer säkert gå bra att hitta ett rum. Kolla med blocket annars, så får du ett rum tillfälligt tills dess att du kan få ett via bostaden. Och nej jag är också antagen till VT21. :tummeupp: Så nu blir det att vila ut och förbereda sig inför studier! :ler:

@Gasten Dumpningen på HP tror jag beror i huvudsak på antalet som skrivit HP under 2020 är så mycket färre. När det gäller BI och BII så är det ju lika många som vanligt som gått ut gymnasiet, och så lägger man till att sjukdomar varit huvudsamtalsämnet 2020.
Slänger du dessutom in att alla som brukar resa efter gymnasiet nu kanske söker högskola istället så springer tyvärr antagningsnivån iväg. Men reserv 16 är inte omöjligt att komma in på. Jag håller tummarna för dig. Lund är en bra studiestad!
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

Ja det du säger är ju både logiskt och rimligt. Synd att det blev såhär men det får helt enkelt vara så.

Ska inte ha några förväntningar inför urval 2 eller reservuppringning i Lund. Bättre att inte ha för höga förväntningar.

Allting löser sig alltid!
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av cykelhjul3 »

Hur går det för er alla med boende? Har ni hittat något? Eller väntar ni tills efter urval 2? :) Själv har jag hittat ett korridorsrum i Umeå nu!! :D Jag hade inga köpoäng, men lyckades ändå på något sätt få ett rum! :) Hoppas att ni också har hittat något :D

Ska ni köpa kurslitteraturen innan terminsstart? Eller väntar ni tills ni väl börjat? Alla verkar göra olika. Jag tror att jag ska köpa första boken (den de använder på UmU) innan terminsstart.
D-N

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av D-N »

cykelhjul3 skrev:Hur går det för er alla med boende? Har ni hittat något? Eller väntar ni tills efter urval 2? :) Själv har jag hittat ett korridorsrum i Umeå nu!! :D Jag hade inga köpoäng, men lyckades ändå på något sätt få ett rum! :) Hoppas att ni också har hittat något :D

Ska ni köpa kurslitteraturen innan terminsstart? Eller väntar ni tills ni väl börjat? Alla verkar göra olika. Jag tror att jag ska köpa första boken (den de använder på UmU) innan terminsstart.
Vad kul! Grattis! Själv bor jag redan här så jag slipper den huvudbryn. :)
Och när det gäller litteratur så upptäckte jag att jag hade det mesta hemma (lång historia). ^_^
Vilken tänkte du på att köpa. The cell eller biochemistry?
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

Fick ett kontrakt men jag tackade nej då jag vill vänta till urval 2. Känns dumt att skriva på för en lägenhet i 10 månader när vad som helst kan hända vid urval 2.

Kursböcker finns det massor av online så det känns lite onödigt att köpa en ifall man inte måste ha en fysisk kopia.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Jordgubben »

cykelhjul3 skrev:Hur går det för er alla med boende? Har ni hittat något? Eller väntar ni tills efter urval 2? :) Själv har jag hittat ett korridorsrum i Umeå nu!! :D Jag hade inga köpoäng, men lyckades ändå på något sätt få ett rum! :) Hoppas att ni också har hittat något :D

Ska ni köpa kurslitteraturen innan terminsstart? Eller väntar ni tills ni väl börjat? Alla verkar göra olika. Jag tror att jag ska köpa första boken (den de använder på UmU) innan terminsstart.
Skönt att du hittat boende :glad: Själv har jag redan flyttat till Umeå. Jag tänkte inte köpa någon kurslitteratur nu.

Om ni inte sett det så finns en facebook-grupp för hela läkarprogrammet i Umeå och en grupp för mottagningen nu i vår :ler:

Får ni tag på ett personligt schema för första kursen? Jag har bara sett det schema som finns i välkomstbrevet, men där är vi ju uppdelade på fyra salar hela tiden och hur ska man veta vilken sal...? :himlar:
Skriv svar