Fråga om antagning

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
GreenD
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 apr 2015, 07:06

Fråga om antagning

Inlägg av GreenD »

Hej,

Detta är en liten allmän fråga om antagningsprocessen. Det är första gången jag söker och det blev minst sagt lite fel i 'rankningen' av mina valda utbildningar. Det finns en skola jag inte kan gå på grund av logistiska skäl (Lund) men som hamnade som alternativ två på min lista under KI. Jag kan gå i Stockholm, Uppsala eller Linköping. Och dessa skulle vara nr 1, 2 respektive 3 om inte Lund hade kommit emellan.

Är det så att ifall jag kommer in på Lund så stryks alla underliggande alternativ, oberoende ifall jag tackar ja eller ej? Jag lär inte komma in på KI med mina hp 1.80, men 14% av dem med den poängen kom in på andra urvalet i Lund (enligt denna sida). Jag förstår att jag är körd om det händer. Men ifall jag inte kommer in på första urvalet i Lund, utan blir antagen i Linköping (41% av dem med 1.8) - och tackar ja direkt -, slipper jag Lund även ifall jag annars hade kommit in där i urval 2?

Mvh GreenD
gast

Fråga om antagning

Inlägg av gast »

Hej! Det stämmer att om du kommer in i Lund i urval 1 så blir du borttagen från lägre val. Om du skulle hamna som reserv i Lund i urval 1 och kommer in i ex linköping så får du välja om du ska stå kvar som reserv i Lund i urval 2. Det du kan göra då är att tacka nej till reservplatsen till Lund och då blir du inte antagen där i urval 2. Även om du kommer in i Linköping och tackar ja kan du bli antagen i Lund så länge du står som reserv. Om du absolut inte kan plugga i Lund kan du ta bort det alternativet från listan.
GreenD
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 apr 2015, 07:06

Fråga om antagning

Inlägg av GreenD »

Tackar grundligt för informationen. Då har jag en riktig chans trots allt!
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

Fråga om antagning

Inlägg av Gustav »

Hej!

Du kan stryka utbildningar i efterhand, så ta bara bort Lund och så är allt löst :)

Edit: Såg att gast hade nämnt det här redan i slutet av sitt inlägg
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Fråga om antagning

Inlägg av Solixxxx »

Hej alla läkarstudenter!
Hade en fråga och skulle bli mycket tacksam för svar:)))
Om man blir antagen till en plats och vill behålla platsen, skall man skicka in sitt svar direkt, eller måste man vänta med att skicka in svaret? Det kan ju hända att man ändrar sig.
Rättare sagt skall man skicka in sitt svar varje gång man ändrar sig?? Eller får man bara trycka på "skicka" knappen en gång? :huh: :huh:
Blir tacksam för svar :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Fråga om antagning

Inlägg av Nils »

Jag är rätt säker på att man kan ändra sitt svar till och med deadline för svaren (inför urval 2).

Om du vill vara helt på den säkra sidan kan du alltid vänta tills någon annan här har svarat och fråga om sidan ger dem möjlighet att ändra sitt svar efter att det har skickats in. :)
Skriv svar