Byte från Linköpings Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Byte från Linköpings Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Gäst »

Safest bet: Kontakt KI och se vad de säger.

Lagom safe bet: Vänta till du kommer in i klin-terminerna (för ni i Linköping så antar jag att ni försöker flytta efter T5/T6 är klart).

Min åsikt: Du kommer garanterat behöva flytta ned några poäng om ni byter pga. HEL och andra strukturella problem. Jag är inte säker men det är endast Linköping som har projektarbetet så tidigt. Andra ställen har det senare; Gbg har uppsats T10. Det gör ju även att man kanske börjar klin-terminer på en annan termin och det blir bara allmänt konstigt.
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Byta till KI

Inlägg av janne »

Hej! Jag har blivit antagen till läkarprogrammet i Linköping nu till höst och står på reserv i KI. Undrar hur det går till om jag skulle komma in på KI:s läkarutbildning nu till våren. Kommer jag gå om en termin eller tillgodoräknas det fastän jag går en termin före. Väntar jag då en termin? I allmänhet, hur går det till om man vill byta studieort?
Gäst

Byta till KI

Inlägg av Gäst »

Linköping och KI skiljer sig så pass mycket att du kommer få börja om från början igen.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Byta till KI

Inlägg av Wolthura »

Hej! Vi fick in lite folk från LiU på T3 på KI. Dom gick direkt efter avslutad termin 2 på läkarprogrammet in på vår termin 3 och förlorade således inte någon studietid. De behöver ta igen metabolismen under T1 på KI, vilket måste sägas är den mastigaste delen av termin 1. Annars är det frid och fröjd. Notera att du inte kan byta studieort så sätt att du söker in i någon annan kvot - du söker som du gör som vanligt via antagning.se och blir nyantagen, sen får du ansöka om tillgodoräkning, förhoppningsvis få det beviljat och sen bli uppflyttad x antal terminer.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Byta till KI

Inlägg av sirretv »

Är det så lätt att hoppa av och byta lärosäten?
KiStud

Byta till KI

Inlägg av KiStud »

SirreTv känner du nån i T2 läk på kI?
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Byta till KI

Inlägg av sirretv »

KiStud skrev:SirreTv känner du nån i T2 läk på kI?
KiStud, vet inte. Säkert, vem syftar du på?
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Byta till KI

Inlägg av sirretv »

Du ställde samma fråga i denna tråd: http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=90&t=4611
Svara där :)!
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Byta till KI

Inlägg av janne »

Tack Wolthura för svar!
elisabet29a
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 dec 2015, 16:15

Byte från Linköpings Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av elisabet29a »

Hej!

Jag går just nu T4 på Linköpings universitet och undrar om det går att påbörja T5 utan att gå om en termin. I linköping läser vi Neuro i termin 5 och har preklintentan då. I termin 6 påbörjar vi vårt projektarbete. För karolinska börjar klin termin 5 och projekt arbetet skrivs i senare terminer. Är det någon som vet hur det gått för andra som byter vid T4 från linköping? vad läser KI som Linköping inte läser upp till termin 4?

tack på förhand

elisabet
Skriv svar