Hej,
Jag ska skriva PIL på KI i oktober och undrar om det finns någon här på som har gjort begåvningsprovet och levnadsbeskrivningen de senaste åren, eftersom de trådar som finns verkar väldigt gamla. Jag undrar också om frågorna verkligen återkommer år efter år, för det låter lite märkligt. Jag har själv samlat på ungefär 30 frågor som jag tror är gamla PIL-frågor och undrar om de fortfarande dyker upp.
1. Hitta de bokstäver som har minst en bokstav mellan sig i alfabetet och har lika många bokstäver mellan sig i ordet LIGHTER som i alfabetet framlänges eller baklänges.
2. En del tandläkare är läkare. Alla tandläkare är onda. Ett av följande måste stämma.
3. Alla katter har nio liv. En del varelser som har nio liv dricker mjölk. Ett av följande måste stämma.
4. En del kål är rotfrukter. Alla rotfrukter är blomkål. Ett av följande måste stämma.
5. Höken gjorde det, sade ugglan.
Höken gjorde det, sade sparven.
Sparven ljuger, sade höken.
Inte jag, sade örnen.
Endast en talar sanning / Vem gjorde det?
6. Makrokosmos – Mikrokosmos. Människa – ?
Sfär → Cirkel, Boll → ?
7. En person hade bestämt träff med en vän klockan 09:45. Personens armbandsur gick tio minuter efter köksklockan som i sin tur gick fem minuter efter vanlig tid. Det tar tjugo minuter att komma till mötet.
Fråga 1: Hur mycket för sent kommer han om han går hemifrån 09:45 och följer sitt armbandsur?
Fråga 2 (alternativ formulering): Hur många minuter tror han att han kommer för sent om han följer sitt armbandsur som han tror går rätt?
8. En blir färdig ensam på 8 timmar.
Den andre på 10 timmar.
Tillsammans tar det 5 timmar att lägga väggen, fast då lägger de 30 antal tegelstenar mindre i timmen.
Hur många tegelstenar lägger de tillsammans?
9. Hur många örhängen måste man ta upp för att vara säker på att få ett par av samma i en blandning av örhängen där "gynnsamma utfall" utgör 4/20 från start?
10.
11, X, X, 51, 53
Vilket tal ska bort?
11.
8 1 8
I I I
16 →48→ 1
I I I
32 → ?
12. Vem är längst? A är längre än B. A är längre än C.
13. Akvedukten är 70 km lång, för varje 250 meter faller den 1 meter. Hur hög är akvedukten som högst?
14.
2 8 18 32 72
Ett tal saknas i följden, vilket?
15. Du går 150 m åt norr, svänger åt vänster och går 50 m, svänger åt höger och går 50 m och tar ytterligare en sväng åt höger och går 300 m. Vart om ursprungspositionen befinner du dig nu?
16. Hon har 9 pärlor varav en är falsk och väger mindre. Hur många vägningar med en balansvåg måste hon som mest göra för att identifiera den falska?
17. PQQ x P= RST
18. RQQ x P= QST
19. Det finns fem bollar i en låda. Bollarna har färgerna röd, blå, gul och grön. En boll är blå. Hur många av bollarna är röda?
20. En boll är grön
21. En boll är gul
22. Pelle kör från A mot B med en hastighet av x km/h samtidigt som Kristina kör från B mot A i 2x km/h. Var möts de?
23. Alla tal har ett samband utom ett, vilket?
11 17 23 42 50 51 52
24. Pappa Alan avled 1955. Hans son Bill avled 100 år efter att Alan föddes. Tillsammans levde de i 120 år. Vilket år föddes Bill?
25. Hur lång tid tar det att måla en vägg med ett visst antal plankor med olika människor som målar olika fort enskilt och olika fort tillsammans. 6 målare målar 4 väggar på 120 minuter.
26. 6 klottrare sprayar 4 väggar på 2 timmar. Hur många väggar sprayar 6 klottrare på 6 timmar?
27. Hur många timmar tar det för 4 klottrare att spraya 8 väggar?
28. En klocka går fel, för varje timme visar den en minut extra/mindre. Klockan 06.00 visade två klockor samma. Vad visade den klockan som gick fel vid 20.00 dagen innan?
29. En grupp på 100 personer, minst 1 kvinna resten män. Om man slumpmässigt väljer två personer vet man säkert att det alltid blir minst 1 man. Hur många män finns det?
30. En chaufför åker 45 mil. De första 15 milen tar tre timmar. Hur lång tid tar hela resan om de sista milen går 20% snabbare?