Vad skriva i levnadsbeskrivningen PIL?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Konfunderad

Vad skriva i levnadsbeskrivningen PIL?

Inlägg av Konfunderad »

Jag är en simpel person med 1.75 på HP, mediokra betyg som inte har något särskilt att skriva om i levnadsbeskrivningen.
Invandrarbakgrund, uppväxt i miljonprogrammen och bor nu i en finare radhusidyll...
Betygen är väl 19.1 med merit, så under B i snitt. Alltid varit snabbtänkt, men samtidigt väldigt lat. Ägnar mkt tid åt träning.

Vad skriver en sån som jag i levnadsbeskrivningen? Är knappa 20 år.
PILare

Vad skriva i levnadsbeskrivningen PIL?

Inlägg av PILare »

Först och främst: PIL handlar om att sälja in sig själv och varför just du kommer bli en fantastisk läkare. Man blir inte antagen genom att beskriva sig själv som simpel, medioker och lat.

Levnadsbeskrivningen är utgångspunkten för intervjuerna som sker en dryg månad efter provet. Eftersom levnadsbeskrivningen skrivs under en ganska hög stressnivå kan det vara svårt att komma ihåg efteråt vad man skrivit. Därför är det jätteviktigt att inte skriva någonting som inte är sant så man inte blir överraskad av en fråga eller ett påstående på intervjun om man skulle gå så långt.

Med det sagt ska man inte heller vara brutalt ärlig (och exempelvis tala om hur lat man är). Det handlar om att framhäva sina styrkor och säregenskaper och koppla det till hur du skulle utöva din framtida yrkesroll som läkare.

Framhäv exempelvis att du kommer från en invandrarbakgrund och att det berikar dig som människa, att du är tolerant mot människor från andra kulturer (vilket är jätteviktigt som läkare!) eller att du kanske talar ett extra språk.

Träning och idrott är ofta karaktärsbyggande, berätta om hur det exempelvis lärt dig att sätta mål och uppnå dem, disciplin, laganda eller ledaregenskaper.

I och med att du sitter inne med 1,75 på HP antar jag att du vill komma in på KI av en anledning istället för att välja ett annat lärosäte där du kommer in direkt med ditt HP resultat. Berätta varför du vill läsa på just KI!

Kort sagt: Tänk på vad en bra läkare är för dig och koppla dina egenskaper och intressen till det. Var alltid ärlig men utelämna kanske en del av sanningen.

Jag skrev ner stödord på datorn innan intervjun och försökte memorera dem så gott jag kunde för att få med allt jag ville på pappret. Eftersom levnadsbeskrivningen används under intervjun har du alla möjligheter att förklara och utveckla väl på plats.

Skriv hellre lite för lite än för mycket så ni har mycket att prata om om du skulle gå vidare till intervjun. Du kan styra intervjun lite genom att lämna plats för frågor och utvecklingar i din levnadsbeskrivning.

Stort lycka till, PIL är en fantastisk möjlighet :tur:
LjugdiginpaPIL

Vad skriva i levnadsbeskrivningen PIL?

Inlägg av LjugdiginpaPIL »

Tjo,

Jag fick 65p på PIL och var precis som du. Inget intressant om mig, inga gigantiska kraftyttringar eller månader av volontärarbete i Tanzania. Bara en hederlig, tråkig pojk från orten. Du kan säker följa råden från snubben ovanför mig men det blir svårt att låtsas vara så himla speciell och fin, tycker iaf jag. Snacka bara med dom som människor. Försök inte vara överdriven. Vette om jag är till nån hjälp men på mina intervjuer snackade vi inget om min beskrivning för vad ska man prata om när man är 19 och inte har gjort något. Det blev mest prat om böcker och hur utbildningen var. Ta dig inte på för stort allvar säger jag, eller knäpp skjortknappen längst upp och sträck på ryggen, ta vad som du känner dig mest bekväm med.
Konfunderad

Vad skriva i levnadsbeskrivningen PIL?

Inlägg av Konfunderad »

Tack båda två för de utförliga responserna.

Jag blev antagen till Uppsala i våras men tackade nej, vill helst bo hemma och plugga. Bor i en Stockholmsförort, så KI är det självklara valet.

Jag vet uppriktigt inte vad jag borde berätta, visst har jag lärt mig disciplin genom åratal av kroppsbygge. Visst har jag fått upp ögonen för medicin under dissekionerna i grundskolan. Visst är jag ganska intelligent. Men jag läser väldigt sällan. Jag kan väldigt lite kemi och biologi egentligen, och jag kommer nog ha jobbigt på plugget. Det är så jag spontant känner. Det KOMMER vara tufft. Men jag kan klara det...hur jag bör formulera mig på PIL måste jag tänka igenom.

Undrar f.ö om jag bör berätta om att jag hade blindtarmsinflammation, låg inne på sjukan och valde att inte operera? Att kirurgen skojade med mig om någon forskare (som han var god vän med) vid Sahlgrenska som skrivit artiklar om att blindtarmsinflammation bör behandlas med antibiotika, och att kirurgen tyckte det var spännande att jag så ung själv föreslog antibiotika som behandling istället för operation (för honom var det hela kul) osv.

Haha vet inte ens vart jag vill komma
Skriv svar